Nooit gedacht/lang gewacht van groeien en bloeien - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu Nooit gedacht/lang gewacht van groeien en bloeien - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

Nooit gedacht/lang gewacht van groeien en bloeien

Door: Mariet Mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

12 Augustus 2014 | Nepal, Tānsen

Het is begin augustus en langzaam profileert de uitkomst van een maandenlange internetsamenwerking die als vervanging zou moeten dienen voor frequente bezoeken aan Nepal.
Nu de vertrekdatum nadert ziet de logeerkamer er toch weer uit als een explosie van medische materialen Ondanks het feit dat ik me had voorgenomen alles alleen nog in Nepal en toeleverende landen te bestellen.Maar hoe kun je nu een compleet operatieset afslaan dat uit Rotterdam ziekenhuis komt en we weten dat dat voor onze Stichting en zeker voor ons ziekenhuis onbetaalbaar is.Er staan 40 kg messen tangen,scharen.naaldvoeders en een compleet orthopaedisch set te wachten medename.Henk is veroordeeld tot de rolstoel(gekregen en opgeknapt door mijn zwager Mart) die echt meemoet want we hebben een dwarslaesipatient die zonder niet meer door het leven kan.Zijn thuis is toch al heel klein met al die Himalaya om zich heen maar de door de dorpsgenoten vlak gemaakte omgeving zal in ieder geval zorgen voor wat rollende levensvreugde.En met een beetje geluk kan hij zijn 4 kinderen nog groot zien worden.Dus Henk in de rolstoel....we gaan zien wat het wordt..Hoeft in ieder geval dat eind in Abu Dhabi niet te lopen.
Via Skype wordt volop gepraat over de inrichting van ons heuse KANTOOR/Praktijk ruimte waar vanaf volgende week de vers geboren Non government organisatie NEpal gaat draaien.Cure and CARE Nepal , met als doel hulp voor de vrouwen in Nepal met vrouwen met een gynaecoligisch/bekken probleem.Gratis screening /doorverwijzing /onderwijskampen ...het hele concept zit erin.Nu nog zien dat we het organisatorisch draaiende krijgen en houden.
Deze week is Sunita op stap geweest voor een in Nepal geassembleerde pc met printer en fax(wie heeft die nog?)Het huurcontract is getekend en echt waar ik heb de meest vreselijke gordijnen (met blom) moeten goedkeuren via Skype....Zoooo Lelijk.
Morgen vertrek,Voor de komende 8 dagen staat er heel wat op programma.Eerst maar eens veilig aankomen...dat is al niet meer vanzelfsprekend......Albert Zandvoort heeft als taak de drie ziekenhuizen ,door ons uitgezocht te bekijken en een menig te geven over de stand van zaken aldaar .(Voor zover mogelijk) Gerhard Blaauw zal behalve meedenken ,assisteren in de gecompliceerde operatie in Tansen en ons verder voorzien van alle botanische wetenswaardigheden die we tegen komen.Henk gaat samen met onze bankvriend naar Polchoiwk en vandaar ons achterna naar Besisahar.We hopen dat alle solarleidingen nog goed zijn maar we verwachten een mooie inspectie van bankman en Henk in het ziekenhuis en waar nodig een hamertje of spijkertje.Gerhard zal ook onze ontploffende auto claaf moeten bekijken,
Sunita/Savanna(gyn) drie studenten ,Dinesh en ik hebben in de twee ziekenhuizen (Tansen en Besisahar) onderwijs en screening voorzien en verder alle toestanden die bij het verleggen van verantwoordelijkheden komt kijken te leiden en begeleiden.
We verwachten natuurlijk niet dat alles van een leien dakje gaat,want het is en blijft Nepal.maar we hopen op wat geluk en mooi weer.
Namens de LION,s Beek mag ik ons ziekenhuis een tweedehands ok tafel geven en dank zij de verschrikkelijk mooie gift van Ziekenhuis Heerlen (Albert Boeke) hebben alle drie onze ziekenhuizen nieuwe AMBUBAGS /ruggepriknaalden en bijpassende vloeistoffen /operatiehandschoenen in Alberts maat !!zuurstofvoorzieningen en als kersje heeft Mart er nog een oxygenconcentrator aan toegevoegd./.
ik ga als gelukkige ontvanger op stap....
Typisch Nepalees... de 4e jaarsBachelors moeten nog 3 maanden afstudeerstage lopen.Dit mag echter niet voordat de resultaten van hun afstuderen (theorie) bekend én geplubliceerd zijn (twee maanden geleden eindafstudeertoestand gedaan )Dus zitten ze nu duimen te draaien...Het spreekt dus wel voor ons dat ze gevraagd hebben om als vrijwilliger mee te mogen op de screening deze week.
Helemaal gestresst en zoals gewoonlijk tot alle hulp bereid was ARKE Brusselse poort die de aanvrage voor humanitaire bagage moest doen en maar geen antwoord kreeg.De samenwerking tussen Air Berlin en Etihad loopt kennelijk toch niet echt soepel.Enfin ,op dit moment (drie uur voor vertrek hebben we een afwijzing van BERLIN en toezegging van Etihad .ehhhhm Hoe moet dat dan ?
We gaan het zien .De auto is volgepakt.Albert heeft een rol ducttape wij zijn er klaar voor en Nepal kennelijk ook...Jullie horen van ons in de komende dagen

• 12 Augustus 2014 - 17:10

Marjoleine:

Goede reis aan jullie allen en veel succes!
    Het klinkt allemaal erg goed...Henk en rolstoel?!
    Hoe verzinnen jullie het!:-)

• 12 Augustus 2014 - 20:14

Ine En Peter Houben:

We wensen jullie een heel goed verblijf en hopen dat jullie weer heel veel goede zaken kunnen verrichten. Het is bewonderenswaardig dat jullie steeds opnieuw weer de energie hebben om dit alles te organiseren. Heel veel succes voor alle deelnemers. We denken aan jullie!. Tot gauw. Een hartelijke groet.

• 12 Augustus 2014 - 21:15

Denise:

Geweldig!!!nu maar hopen dat alles wat weer op het programma staat ook gaat lukken!!!
    Succes!!!

• 12 Augustus 2014 - 21:38

Simone Sillen:

Heel veel succes voor allen. Ik hoop dat alles ( of in elk geval het grootste deel) wat jullie gepland hebben zal lukken.

• 12 Augustus 2014 - 22:32

Ineke & Henk:

Wij wensen jullie mooie, waardevolle weken en veel suc6 met alle voorgenomen activiteiten!
    Het ziet er weer allemaal goed uit!
    we zijn benieuwd naar de volgende verhalen.
    Groeten aan alle bekenden.

• 13 Augustus 2014 - 17:09

Mariëlle:

Weer een flinke voorbereiding geweest, mooi levenswerk! Houden zo!!
    Succes met de voorgenomen bezigheden en hopelijk lukt het allemaal met veel voldoening.
    Groet aan allen, knuf voor Mariet

• 16 Augustus 2014 - 13:59

Anneke En Henk Has:

Lief en sterk team.

Ik lees dat er zoveel regen in Nepal is en er 53 doden en 75 mensen nog vermist zijn.
    We maken ons hier erg ongerust over en hopen dat jullie niets overkomt.
    Verder wensen we jullie veel succes en we zien nu al vooruit dat jullie in Nederland gezond en wel zullen aankomen.
    Groeten aan het hele team en besos voor Gerardo van Enrique y doñana uit Hoensbroek.

• 16 Augustus 2014 - 22:31

Gerda:

Hallo
    Doe daar aan iedereen de groetjes
    Toch wat spijt dat ik niet mee kon!

• 17 Augustus 2014 - 10:40

Han Kingma:

Heel veel succes, en doe Dinesh en alle anderen de groeten van ons. Han en Anne

Tags: #marietnepal