water regen modder en ploeteren - Reisverslag uit Chitila, Roemenië van mariet mulders - WaarBenJij.nu water regen modder en ploeteren - Reisverslag uit Chitila, Roemenië van mariet mulders - WaarBenJij.nu

water regen modder en ploeteren

Door: mariet

Blijf op de hoogte en volg mariet

30 Mei 2016 | Roemenië, Chitila

Besisahar veranderda al snel in een kleine rivier na de eerste moessonregens'dat weerhield de studenten er overigens niet van een morgenwandeling te maken .Het hele team stond ook om 6.30 paraat voor de eerste activiteit van iedere dag.Bijzonder was de extra trip naar het ziekenhuis toen Gerhard een verdwinjtruc uithaalde...zijn trouwring verdwenen.Dat kon niet anders dan in het ziekenhuis gebeurt zijn bij handenwassen.Handenwassen ,dat nu gebeurd met hendelkranen waarvan de eerste gift door IKEA gedaan en later veranderd en gemaakt door Stareleechske Hub)Er werd ingebroken in het ziiekenhuis en niets te vinden..tot Gerhard naar zijn handen keek en ja ...aan de andere hand was opeens de ring verschenen.Hoe kan dat nou ??De studenten moesten ter afsluiting van het studieblok een toneel en poppenspel opvoeren in het dorp en daarmee de boodschap ter preventie van uterus prolaps ect doorgeven.Spelen over urineincontinentie is natuurlijk geen issue maar de studenten gingen verder.Een fantastisch poppenspel .een dans. en een gezamenlkijk lied over waarom en hoe trok vele toeschouwers.Ze hadden er zelfs aan gedacht het verkeer te regelen!!!Klasse .Inmiddels was de rest van ons team vertrokken naar KTm om naar huis terug te keren 'niet nadat Alebert eeen mooi college hadden verzorgd dat met veel enthousiasme werd begroet.
Wij
Care en cure mariet en aanverwanten vertrokken naar Tajee Gaun een dorp op de grens van Lamjung en Ghorka.In ons gezelschap Dr Lomi(vrouwelijke arts) twee artsen van het ziekenhuis een hulpje Dinesh Sunita.Een tocht van meer dan vier uur omhoog de bergen in.Waren we al vergeten hoe de tocht ooit was naar Bogota in vergelijking was dat een eitje vergeleken met een tocht in de moesson waardoor de rode klei van de Himalaya spiegelglad wordt.Een paar keer duwen en hangen en wachten op de tweede jeep was een optieBij de theestop bleek dat ons avondeten was overleden.Omhooggehopst onder het rijden en bekneld geraakt tussen de tassen.Arma kip.in de theepauze moest er geslacht worden!!Het spreekt voor zich dat we al het eten dat we nodig hebben zelf mee naar boven nemen en niet het karuge van de bevolking eten dietoch al niks heeft.Tajee Gaun is zwaar achtergebleven en grotendeels verwoest in de aardbeving.Het ""hotel"" was dan ook een uit golfplaten opgetrokken ruimte .Verdeeld ook door golfplaten.Broedend heet en zonder deuren.Matrassen op de grond en toilet 100 meter verderop langs een steil trappetje.De bevolking slaapt en woont nog steeds grotendeels in tenten of golfplaten of gewoon in half ingestorte huizen.Kinderen hebben geen kleren of schoenen aen de schioentjes van buurvrouw kwamen dan ook goed terecht bij moeder met tweedochters en drie zonen.
Er kwamen 126 vrouwen met klachten en de eerste was al dik raak met vergevorderde baarmoederhalskanker.vreselijk.We zagen een paar tienerzwangerschappen 15 jaar.Bijna alle vrouwen hadden reeele klacht Uterus problematieken voor operatie enkele.Ringen enkele.Recidieven na slecht uitgevoerde operatiesin het verleden en nierstenen.Hoop ellende en slechts een gezondheidswerker in het gebied .en de echo was opnieuw aanwezig .batterij was opnieuw al minder dan 50 procent maar de echo.s die noodzakelijk waren konden we maken.De echo wordt door de Nepali staf liefkozend DE BABY genoemd omdat met alle zorg de koffer van hut naar her wordt gedragen..Black baby is safe is een van de slogans van deze reis..
Dokter Lomi keek steeds bezorgder en zei dat ze bad voor geen regen op de terugweg.Hoe kan dat nou ze praatte voortdurend .Maar voor alles een oplossing Lomi zei dat ze kon multitasken zoals een echte vrouw betaamd.
De regen zette in op de terug weg in onze natuurlijk overvolle four wheel..en maakte het afdalen erg moeilijk...Toen ook nog de duisternis intrad wachtten we op de andere jeep en kwamen veilig beneden Daarna werd de weg afgesloten voor alle omhooggaande verkeer (al is dat maar een of twee jeeps per dag)Tot vandasag is de weg dicht Hebben we weer geluk gehad!We strandden in een eettentje en tot mijn verbazing zag ik foto. langs de wand van het beroemde honing werving in Nepal.Bleken we er vlak bij te zijn.Nu moest die honing natuurlijk gekocht worden want deze is uniek in the world..Middernacht over naar ander vervoer en op naar KTM..Het was zwaar tot nu.het was goed tot nu en een evaluatie van alle echoperikelen komt eraan .Het eerste stuk van onze reis krijgen jullie later.maar we zijn er nog Gisteren was een aardbeving van 4.6 op de schaal van Richter .detweede in deze periode .maar we staan nog overeind en zullen dat ook blijven doen.Mariet

• 30 Mei 2016 - 08:20

Fien En Willy Nelissen-Nievergeld:

Hallo Mariet en allemaal,

Van de ene verbazin g val je in de andere wat een geweldig werk doen jullie!!!!
    Chapeau, chapeau fijn om dit te kunnen lezen. Dankjewel en we kijken nog uit naar het andere verslag.
    Veel werkplezier voor zover dat kan
    Lieve groetjes van ons

• 30 Mei 2016 - 09:56

Maggie Kooman:

Dag Mariet,
    Mooi verslag. Kunnen we nog helpen m.b.t. de batterij van de echo?

Groeten,
    Maggie
    Esaote Benelux

• 30 Mei 2016 - 12:32

Ben Van Hellemondt:

Te gek Mariet respect voor jullie.

Ben en Marleen

• 30 Mei 2016 - 12:47

Desiree America:

Namaste Mariet, Sunita, Dinesh, dr. Lomi en andere Tajee-gangers!

Wat een barre tocht naar het dorp van de familie van mijn kinderen! Het is al een zware tocht bij prettig weer, maar modder en gladheid maken het werkelijk spannend! Ik ben heel blij dat jullie heelhuids terug zijn!!! Mijn oprechte dank voor de hulp die jullie aan Tajee geleverd hebben; dit dorp is echt een voorbeeld hoe zorg en educatie achterblijft wanneer de meeste mensen met capaciteiten naar de stad trekken en er niet toevallig enkele personen in het dorp blijven die autoriteit, overzicht en organisatietalent hebben, hulp van buitenaf weten aan te trekken, dat organiseren en het dorp op die manier langzaam maar zeker naar wat vooruitgang begeleiden. Vreselijk dat er inderdaad zoveel verzakkingsproblemen zijn. Heel erg fijn dat jullie zijn gaan helpen, voorlichting geven en behandelen en daarmee toch het zware leven van een heel aantal mensen verlicht hebben. Dankjewel!!!

• 30 Mei 2016 - 21:40

Rob En Mieke Stevens:

Hallo Mariet en iedereen die met je werkt dn reist.
    Indrukwekkend wat jullie zo allemaal meemaken. Met zo weinig middelen en een geweldige inzet.
    Wat een ellende die jullie daar tegenkomen. Petje af , veel succes verder.

• 01 Juni 2016 - 07:55

Ad Evers:

Petje af Mariet en de rest. Ik mag dromen dat ik dit ooit kan opbrengen om anderen zo te helpen. Echt fantastisch. Fijn te horen dat de black baby bijdraagt.
    Kom gezond terug!