Jaarverslagen,accountants en veel regen - Reisverslag uit Chitila, Roemenië van mariet mulders - WaarBenJij.nu Jaarverslagen,accountants en veel regen - Reisverslag uit Chitila, Roemenië van mariet mulders - WaarBenJij.nu

Jaarverslagen,accountants en veel regen

Door: Mariet

Blijf op de hoogte en volg mariet

12 September 2016 | Roemenië, Chitila

Aan allen.
De eerste stappen op weg naar officiele overdrachten zijn gezet.Reis naar Kathmandu verliep feilloos alhoewel zeven uurtjes wachten in Abu Dhabi zonder het inspirerende gezelschap van mijn team eindeloos leek .Het regende pijpenstelen in KTm hoewel Badra (de maand waarin de moesson wordt geacht te eindigen) al bijna voorbij is.iedereen heeft al gegokt op hordes toeristen ,die er niet zijn ..en warmte en droogte en rijst en aardappels planten .Die verzuipen in het water,hetgeen voor rijst niet erg maar voor aardappeltjes wat moeilijk is.
In ieder geval was door Care and Cure een eerste zelfstandig screening
gepland .Het eerste waarmee ik geen enkele moeienis (en dus ook geen kosten had) Dat ze dus ook geen rekening hadden gehouden met een mogelijke jetlag en slaaptekort was duidelijk.
Dus om 12.00 uur in de nacht binnen en om 5 uur weer eruit om in een jeep te klimmen naar kavre Pulchowk.Mee ging natuurlijk babyecho ultrasound voor de testperiode onder de zorg van Dr Binod ARYAL die samen met Dinesh vanaf heden de verantwoordelijkheid gaat dragen over dit kostbare apparaat.De probe die nog moet komen was er niet bij maar de algemene was al een mogelijkheid om te zien hoe de accu.s zich zouden gedragen en hoe en of er toegevoegde waarde is met deze draagbare Ultra geluid/Echo.
Door de zware regenval was de tocht een bijna onmogelijke en soms was de afstand tot de ravijn echt niet meer dan 10 cm op de geshuffelde paden .Alles was in een schooltje ondergebracht en het team (1 basisarts.1gyn,een verpleeg,een pharmacist ,twee artsassistenten
dachten een makkie te hebben in de regen.
De echo werkte geweldig en ja.Het is een waar wondertje een diagnostische mogelijkheid te hebben op een plek waar nooit medische toegang is en de mensen voor een buikpijn niet naar beneden reizen ,omdat ze er of het geld niet voor hebben ,of te tijd of de mogelijkheid..(twee dagen reizen naar Kathmandu).
Dr Binod zat met een brede grijns op drie kussens op de grond met voor zich de echo en op een matrsje naast hem bedekt met blauwe plastic alle dames die een onderzoek moesten hebben (en dat niet hadden gehad als de echo er niet was geweest).
Behalve mooie ,schitterende aankomende babietjes in situ waarvan de dames maar niet konden begrijpen dat het het hartje van hun eigen kleintje was,zagen we minder mooie maar wel levensreddende diagnoses.Een placenta praevia waarvan de moeder waarschijnlijk zou zijn overleden wanneer de voor de baby liggende moederkoek zou zijn gescheurd als zij in het dorp in de stal zou zijn bevallen.
We zalen gezwellen goedaardig en minder goedaardig die allen op hun gemakkie naar ""beneden ""konden worden gestuurd om behandeld te worden.
Een uitgezaaide eierstokkanker met levermetastasen van 35 was natuurlijk te laat om nog een grote levensverwachting te hebben maar kan wel palliatief zonder vreselijke pijnen haar leven vervolgen.
Buiten de baarmoeders zagen we ook niertjes en levertjes en allerlei mogelijke zaken die wel of niet in orde waren.
Dr binod s grijns verdween een hele dag niet van zijn gezicht.Fantastisch! Voeg daarbij de mooie ophtalmoscoop die ons de staar patienten liet zien .De stickjes voor urine en nog wat van die simpele zaken die hier een heel andere invulling aan sceening gaven dan voorheen.
Dinesh gaf met de verve van een politicus en de stem van een presidentskandidaat de cursus voor de vrouwen over bekkentraining.De pharmacie keurig achter tralies..en alles verliep op rolletjes behalve de four wheel terug die nog maar drie wielen had.Een band wisselen op een hellend vlak erger dan de Cauberg en bestaande uit natte dikke klei langs een ravijn is geen lolletje en dus moesten we allemaal meehelpen om de klus te klaren.
Lekker nat ,doodmoe en helemaal onder de modder lagen we allemaal samen op matrasjes in het ons kantoortje van Care and Cure ,negen man en vrouw in totaal naast elkaar op de grond.en ja we hebben geslapen...
Zondag was de grote dag .De eerste officieel board meeting van CARE and cUre en wisseling van de chairman.De overheid had een delegatie gestuurd ,Heel vreemd..Mensen die in de stichting zitten moeten mensen vragen om te komen naar de open zitting en deze mensen mogen vragen stellen en kritiek leveren.De stichting presenteert haar activiteiten van de afgelopen tijd ,haar toekomstplannen haar accountantsrapport met de accountant van de stichting die vervolgens tekent.
Er waren wel 30 mensen buiten de boardleden om..en ze stelden vragen en leverden commentaar.Dit alles positief natuurlijk.Alleen hadden de leden even vergeten te vertellen dat ik ook een presentatie moest geven (het zal eens niet zo zijn ).Opdracht voor Dinesh om een verhaal te vertalen dat ik helemaal niet verteld omdat ik zei dat mijn Nepalees niet voldoende was...Dat werd een mooi verhaaltje met alleen positieve punten.
Daarna kwam de gesloten meeting .De Nepalese stichting doet het goed maar moet einde 2017 zonder onze Stichting verder en dat is nu aangekondigd.Het ziet ernaar uit dat dat ook gaat lukken zeker als baby Echo behalve de ver afgelegen gebieden gratis gaat bedienen ,ook geld gaat opleveren wanneer mama,s een echo willen.en Dinesh een baan heeft gekregen in het bedrijf van onze nieuwe loot aan de stichting.
En toen was het weer rennen voor een enorme wolkbreuk ...Banepa ,de plaats waar ik doorheen moest terug naar Kathmandu was veranderd in een rivier waar me met moeite doorheen konden met een taxi en ik blij was bedankt te hebben voor het aanbod met de motor te worden gebracht..De wegen rondom Kathmandu zijn dramatisch slecht geworden in de laatste maanden .de klimaat wisseling en het continueren van de moesson heeft dat alleen nog verslechterd.Overal landverschuivingen ne de regering weet niet waar te beginnen.
Er is wel gestart met het uitkeren van geld aan de aardbevingslachtoffers 3000 euro per gezin.En ze kunnen een lening met lage rente krijgen tot max5000.
In Kathmandu regent het gestaag en of ik morgen het vliegtuigje naar Dhangari zal kunnen nemen is de vraag.
Voor vandaag was alles weer afgelast.Er is geen toerist te zien .Het hotel is leeg en de wegen zijn geblokkeeerd.
Toch de mooie spullen meegekregen van buurman maar gepakt .Met voorzorg in plastic zodat ze ...ALs we morgen na de vlucht de 5 uur durende tocht met de lokale bus kunnen maken ze niet druipend van het dak komen met ons erbij.Voor nu allen dank voor de continuerende support die langzaam mooie vruchten afwerpt .Ons werk heeft daadwerkelijk iets verandert in de communities van Nepal.Ik was echt trots toen ik gisteren tijdens de board meeting de speldeknopjes op de kaart van het land zag staan en de getallen las van alles wat de afgelopen jaren gerealiseerd is met jullie steun en hulp.We hebben een basis gelegd voor een actief stukje gezondheidszorg in Nepal en Nepalese Stichting is een gekend en bekend stukje werk in het land.Chapeau voor allen die meegeholpen hebben ...P.S Een nachtje met wat irritante Nieuw Zeelandse jongeren die alleen maar schreeuwen en F... en bitch roepen moet kunnenOverigens zit de leider zwaar telefonerend in de hal van het hotel terwijl zijn dronken jongeren uit de ramen geklommen over de randen van het hotel lopen en dronken zijn..Nog nooit vertoond in Nepal!!!!Dat wordt een lange nacht....jullie horen van mij...Mariet

• 12 September 2016 - 17:44

Desiree:

Proficiat met deze mijlpaal, Mariet! Weer een mooi, tot de verbeelding sprekend verslag van jullie avonturen; ik zie het helemaal voor me! zo fijn dat de baby-echo goed werkt....en jullie iedere keer opnieuw met zoveel positieve energie, lef en doorzettingsvermogen weer een volgend ver-weg dorp gezondheid en wat verlichting van hun zware leven brengen. Prachtig!!