kathmandu I love you... - Reisverslag uit Bhijer, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu kathmandu I love you... - Reisverslag uit Bhijer, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

kathmandu I love you...

Door: Mariet

Blijf op de hoogte en volg mariet

04 September 2019 | Nepal, Bhijer

Van feestneuzen en netwerken.
Met in Nepali stijl verlopende vergaderingen zal ik jullie niet vermoeien want die lopen eindeloos…eerst met de opening ,dan met oeverloze discussies en uiteindelijk duurt het dankwoord langer dan welk onderwerp ter discussie dan ook…eindeloos..
Aangezien geduld in deze niet mijn sterkste kant is ,hebben de mensen in mijn omgeving het woord European quick leren kennen en dat bespaart ons heel wat tijd en mij heel wat gezucht en gesteun.
De gesprekken met mensen waarmee ik van gedachten wil of moet wisselen vinden nu zoveel mogelijk plaats tijdens een ontbijtje en /of lunch .Mooi toch.
Kathmandu is de moesson niet te boven en de straten zijn beschadigd en moeilijk berijdbaar. Veel in Kathmandu gaat sneller per motor .
Waarom de regering er nooit in is geslaagd om de bijzitter te verplichten om een helm te dragen is een raadsel. Dit geldt ook voor de veiligheidsgordel in de auto.
Dus op de motor door het levensgevaarlijke verkeer van Kathmandu zonder helm of welke beschermende kleding dan ook.
De vrouwen in hun Sari,s zitten nog schrijlings(bestaat dat woord nog?) op motoren die zich met doodsverachting door het verkeer heen wurmen. De kindjes ook achterop veilig(!) in moeders armen. Deze week zagen we een kleine alleen achterop…slapend! Ik zie Denis al fronsen bij het idee van al het niet aangeboren hersenletsel in Nepal.
Feit is dat er dagelijks doden vallen in het motorverkeer.
Vandaag in de stromende regens van de moesson dan toch enige bescherming voor mij in de vorm van een soort tweelingponcho waar beide motorgebruikers samen gezellig onder zitten om droog te blijven. Niet effectief als je weet dat auto s. Links en rechts door de modderstraten rijden en de opspattende modder ONDER de poncho terechtkomt!!!
Heelhuids maar drijfnat naar kennissen voor de viering van het beroemde TEEJ festival .De dag(en) dat de Hinduvrouwen vasten om een lang en gelukkig leven af te dwingen van de goden voor hun man en kinderen.
Omdat in Nepal religies door elkaar leven doet een groot gedeelte van de Buddhist en Chistengemeenschap gewoon mee met feesten.De Kathmandu post kopt” A bridge between all”
Heel Kathmandu ziet rood van de rode kleding ,voornamelijk sari s maar ik zie ook satijnen jurken en rode kurta s,
Overal muziek en dansende vrouwen en kinderen.
Vandaag is het hun dag en de manen laten zich al die toewijding gelaten aanleunen.

Natuurlijk wordt ook ik in een sari gehesen en dan dansen.
Een witte ???Daar lusten die vrouwen wel pap van. Ongegeneerd worden er foto.s en filmpjes gemaakt terwijl het slachtoffer peentjes zweet bij het idee dat de sari kan afvallen omdat die alleen zit ingestopt in de rand van een onderjurk.
Mooi is het wel!
Al die prachtige gewaden ,de juwelen ,de make up .Tempels met lange rijen offerende vrouwen, wat een geluk voor de heren der schepping.
Gezien mijn sociale status worden er nogal wat grapjes gemaakt .Feast for long life for husband with other wife …is nog een van de allerliefste grapjes .Ze zijn niet zuinig met hun medeleven.
Dit gehele gebeuren speelt zich af zonder eten en zonder een druppel alcohol.
De zonnepanelenbatterijen kosten natuurlijk weer meer dan gedacht dus het ziekenhuis moet een deel zelf betalen en dat is nogal wat.
Ze weten natuurlijk niet dat wat er ook gebeurt die batterijen er komen omdat ik niet na 10 jaar terug ga naar opereren met zaklampen…laat ze maar werken om het geld bij elkaar te krijgen. Na mij moet het ook alleen. De zonnepanelen maatschappij heeft zich inmiddels positief ontwikkeld en een systeem op zonne energie ontworpen waarbij water kan worden opgepompt en gepompt. Kijk op www.ghampower.com
De gelden van deze innovatieve en geweldige ontwikkeling komen overigens uit Nederland .Maar hebben inmiddels hun geld alweer gedeeltelijk opgebracht.Jullie zullen er meer van horen (Max).
Deze keer ga ik lunchen met de jonge CEO /Boss van Gham Power .Hij loopt echt maar honderd meter en slaat een steegje in en ziedaar…Allemaal witten (Amerikanen) De eetgelegenheid blijkt naast het United States ambassade te liggen en serveert derhalve US Food.Een eiland in de stad !
Lieve hemel , hamburgers! Quona salade? Ceasar Salade in porties die ik drie weken niet gezien he ben ook in Nederland niet op zou kunnen.Het halve publiek is te zwaar.Hoe kan dat nou.
Heb maar niet gevraagd naar de prijs van de lunch.
Met Shaila doe ik een rondje Hart revalidatie ,lachen .ze hebben warempel nog een oude UKG en een elektrisch tractie apparaat. De eerste ingrepen via de lies zijn gedaan en daar zijn ze heeel trots op.Open hartoperaties …hoe vaak doen wij dat nog bij lichte vasculaire problemen.Shaili in Geneve een wereldvrouw is hier meer Nepali dan ik dacht.komt 20 minuten te laat op werk ,chequed in ,zegt collega dat ze gaat eten.Vertrekt …om om 10.30 weer terug te keren.90 patienten per dag…begint dan rustig met make up. ,Dan patient number one,Schrijft???? Dat in een boek.Verlaat de kliniek tegen einde schooltijd kind(4 jaar) .Gaat weer terug naar werk ,terwijl kindje op kantoor zit en huiswerk maakt of niks doet…tot thuiskomst van echtgenoot (piloot bij Summit air) brengt kind thuis.Vertrekt naar eigen prive kliniek tot 8 p.m maakt Dahl Bath voor kind en echtgenoot ,Eten en naar bed.Amen
En heeft haar Masters gehaald op een studie van zittende hartpatienten en beenbewegingen…..
Ik zou zeggen ,,genoeg trappen en bergen hier om dagelijks heel veel beweging te hebben.
Vannacht weer 8 uur regen zonder stoppen ,maar afgezien van een paar handtekeningen en nog wat gesprekken zit mijn tijd erop. Het was mooi, fijn en meer vakantie dan werken.Er blijven uitdagingen en klussen maar die zal en wil ik niet oplossen .Wel heb ik en zal ik ook in de nabije toekomst mijn kennis en netwerken gebruiken om Medical Development projects bij te staan in advies en ze de weg te wijzen zolang dat kan.
Het zou jammer zijn als al de expertise niet gebruikt zou worden.
Zal maar eens koffers pakken ,nog wat Nepali chia kopen en me voorbereiden op vertrek.
Zondag is wereldwijd Physiotherapy day .Mooi dat “”onze”” Ama Ghor is gekozen als object om free Physioservice te verlenen!!!
30 November en 1 december is de eerste KU Kathmandu University of Medical Science Physiotherapy Conference .
Ik zal er niet bij zijn ,maar me er wel een beetje mee bemoeien..
Je hebt van die mensen die het niet kunnen laten?
Groet aan allen.
mariet



  • 04 September 2019 - 17:06

    Anneke:

    Lieve Mariet.
    Zoals altijd zijn je reisverhalen indrukwekkend en je bent voor veel mensen een voorbeeld om dit allemaal te ondernemen.
    Groot respect.Als je hier in nederland om je heen kijkt,wat een armoede te mensen hebben om niets voor elkaar over te hebben. De laatste verjaardag bij Gerardo(mijn spaanse vriend) was weer een succes en afgelopen maandag hebben we dit nog eens dunnetjes over gedaan met een etentje bij Happy Boedha in Voerendaal.Altijd gezellig.Henk en ik wensen jou een goede terugvlucht en vooral gezond blijven is in dit beroep voor jou een must.
    De mousson in Nepal zouden de boeren hier wel waarderen ,na zo,n lange droge en hete zomer.
    Hier wordt het momenteel al een beetje herfstachtig.
    Lieve Mariet,hopenlijk zien we elkaar in de toekomst weer en blijf vooral optimistiisch .
    Bedankt voor je altijd prachtige verhalen.
    Saludos van Henk en Anneke.

  • 04 September 2019 - 17:52

    Fien Nelissen:

    Dankjewel Mariet voor je altijd prachtige, indrukwekkende verhalen.
    Relativeren doe je ook onderweg je reis en vakantie.
    Goede reis terug

    Dikke kus Fien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bhijer

mariet

NEPAL/Vrienden van Amp Pipal Nederland Woman Health Care project/Prevention /teaching treatment/Physiotherapy Pelvic Floor Tanzania physiotherapy

Actief sinds 28 Juni 2008
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 63207

Voorgaande reizen:

15 Januari 2019 - 09 Februari 2019

Naar Tanzania.....leeuwen temmen

01 September 2017 - 01 Oktober 2017

Nepal

11 Mei 2016 - 02 Juni 2016

Where ever you go

10 Mei 2016 - 01 Juni 2016

finale akkoorden.kers op de taart

11 November 2011 - 05 December 2011

schouder aan schouder samen succesvol in Nepal

Landen bezocht: