van zonnepanelen en 95 liggende meiden...... - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu van zonnepanelen en 95 liggende meiden...... - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

van zonnepanelen en 95 liggende meiden......

Door: mariet mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

07 Mei 2013 | Nepal, Besisahar

En daar zaten we dan...kwart over zes ,S,ochtend wel te verstaan.Wie uit de community dat heeft besloten...????Boven op het dak van het gebouw waar wij normaal slapen tijdens het chirurgisch kamp.De pas geplaatste zonnepanelen als parasol bij de juist opgaande zon boven de Himalaya.De organisator van het overdrachtfestijn heeft juist een cursus gevolgd in Kathmandu en beslist dat we(nadat iedereen eindelijk zit) een kringetje moeten vormen en een voor een onze naam en funktie moeten zeggen.Daar gaat mijn ""ik ga daarna wel slapen"" idee.
Het wordt van mij verwacht dat ik in naam van de stichting een verhaal houdt over motivatie enzovoort voor de bouw van de solarinstallatie.Alsof niet iedereen er jaren naar heeft uitgekeken verlost te zijn van het vreselijke energie probleem.Niet meer opereren bij zaklampjes/niet meer je programma op pc . weg .beademing,vacuumextractie,anesthesie en alle medische apperatuur laten werken wanneer en waar dat nodig is.(behalve de x ray)Gelukkig neemt de algemeen directeur van de vier ziekenhuizen het meer dan een half uur van mij over zodat ik alleen nog de tv(in het Nepalees ) en radio te woord mag staan.
Jullie begrijpen dat mn kennis van de taal niet van dien aard is dat ik urenlang ga vertellen dus zijn we snel klaar (Sameer hoe zit et met mn lessen)?
Alles gaat goed in Besisahar en zonder het toeziend oog van ons team staat de oxygen gewoon lekker in operatiekamer een en de zuurstocylinder in de Operatiekamer twee.
Het is bloedje heet wanneer we dan toch besluiten dezelfde dag terug te rijden en we nemen algemeen directeur mee.
Sunita (bachelor verpleegkunde en in dienst van de stichting ) en Rejina (onze fysio en toezichthouder) reizen mee.
De chauffeur is wat stilletjes want op de heenweg heeft hij gemeend ons te moeten laten genieten van een touristen Dahl Bath en dat is niet in goede aarde gevallen.Een bus Japanners werd uitgelaten en die namen plaats met handschoenen en mondkapjes.Het eten was ""europees"" zelfbedieningsbuffet,levensgevaarlijk in een land met temperaturen van 32 graden en vliegen en geen koelbakken buiten.Maar gelukkig was er ook sla ,dus die bus zal wel niet lang gezond gebleven zijn !!!En wij aten onze rijst fijn bij een lokaal eettentje dat ook nog de helft goedkoper is.
De snel weg was weer snel ""weg""en dus hielden we ons bezig met het fotograferen van accidents.Niet dat je daar vrolijk van wordt,maar in 32 graden in een oude auto met 6 opeen is ook niet zo bi.
Wel is zo.n afstand mooi om alles bij te praten en na december was dat toch wel nodig met de algemeen directeur.Mn over een niet voorziene prijsverhoging van de operaties.
Sunita (verleegkunde en gespecialiseerd in Woman Health) en Rgina (fysio en ook gespecialiseerd) hebben samen de leiding over de voorlichtings een preventie cursussen in Nepal.de aanvragen blijven binnenkomen uit alle VDC.s(gemeenten).Sunita werkt voor ons ,Zij krijgen een ECHT kantoortje van waaruit Sunita screening/pessaria en voorlichting gaat doen/Rejina zal bekkenbodem en cursusorganisatie leiden en Dinesh (man van Sunita) zal part time fysiotherapie aanbieden.
Maar niet vandaag.Vandaag gaan we naar DANG."Slechts!!!10 uur rijden van Kathmandu .lekker om 4.30 weg.....of misschien dan toch .Rejina is te laat/Sunita ook ,maar een uurtje later stoffen we dan toch achter de vrachtwagens aan die fel gekleurde opschriften hebben als...horn ,please,horn....please wait for signal...mothers love...en NO FEAR..Van dat laatste kun je al voorstellen wat er achter het stuur zit.Op de meer dan slechte tweebaansweg ontstaan een complete wedstrijd tussen twee bussen en wij ertussen.onze chauffeur mag dan Binod heten en nog nooit van Kamikaze piloten hebben gehoord,,,in dit geval laat hij zich niet onbetuigd,Als we dan toch na 10 uur rijden Dang binnen komen zijn we bijna blij dat we kunnen uitstappen in 40 graden!Er is geen electriciteit!
Zal er morgen wel iemand komen voor de cursus.Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand zo gek is om onder een golfdak in 40 graden te gaan zitten luisteren naar bekkenbodem en doosjes problematiek.
Echter...als we tellen na de registratie staat de teller op 95 voor de tweedaagse cursus(volgende keer limiteren !!!)en na twee dagen zijn ze er nog steeds,Bijna allemaal dan toch.Als het moment van praktijk is aangebroken liggen op een rijtje op de vloer van de kerk(of wat er voor door moet gaan ) 94 vrouwen te Kegelen (kegel excersises is de naam van de oefeningen).We bieden een gepaste check up en de 18!!!!vrouwen die zo jong als ze zijn al een tweedegraads prolaps hebben krijgen kringgesprek en worden verwezen in de regio.
De plaats waar we slapen is dichtgebouwd met een l vormige tent van zeker twintig meter en het bijbehorende aantal gasten.Het is trouwtijd in Nepal en overal zien we de schitterende Rode sari.s en bijbehorende juwelen en een hoop kabaal en huilende bruiden,die omdat ze worden uitgehuwelijkt vaak hun echtgenoor slechts een of twee keer hebben gezien.Zelfs de moderne meiden doen mee aan de traditie .""Onze Rejina vertelt meermalen dat zij haar vader heeft moeten overtuigen dat hij pas na haar studie op zoek mag voor een geschikte echtgenoot,Love Marriages is iets voor Bollywood de filmmakers van INdia.
In november komt het volgende chirurgisch kamp zodat we nu echt Besisahar als ""ons "" nest kunnen zien.Van daaruit en vanuit de kleine praktijk in Banepa zullen onze Nepalese medewerkers de preventie en voorlichting coachen.
Het gaat goed in Nepal..Dang heeft gewoon betaald voor de cursus .Nou ja het eten en de thee en het pension dan toch en alle cursisten hebben een eigen financieele bijdrage moeten leveren om te kunnen deelnemen.Rejina is van mening dat we alleen op die manier een mentaliteitsverandering kunnen creeren en ik ben het met haar eens...Mooie dingen worden geboren en wat ons Nepalese team tekort komt aan ervaring hebben ze te over aan enthousiasme.Het vrijwilligers team voor november is rond en voor ik na slechts 6 dagen weer vertrek wordt de eerste steen gelegd voor voorlichting aan meiden op scholen in de regio.
In november wordt een nieuwe lichting fysio.s opgeleid die dan gelijk mee kan naar de community.
We zijn in onderhandeling voor de opleiding van een artsa assistent
Wat betreft Mugu is afgelopen vrijdag de door de overheid!!!!betaalde chirurgische equipment afgeleverd.
Dus als Rajendra een shop rondje voorstelt ben ik daar zeer voor te vinden(een deken rijker) en vind mezelf na twee uur terug tussen zijn familie omdat AMA 1000 manen wordt en dat gaat gepaard met een groot festijn (Puja)
In de kamer staat een baal vol sari.s en ama geeft in deze week een gewicht aan munten weg,dat gelijk is aan haar eigen gewicht!Ik kan de zak niet tillen maar haar wel en dat is aanleiding tot de slappe lach van beide ama.s(Rajendra,s vader had twee vrouwen)die gezamenlijk en heel gezellig in een appartementje in Kathmandu leven.
Als ik dan niet kan feesten dan maar naar huis,
De solar werkt(geweldig) de energie wordt nog verder aangepast!de zusters doen het goed,he De chirurgie wordt voorbereid (screenen in juli)De operatie tafel doet het weer(dank aan Frans) en het toetje(airco op solar ) voor de bevallende meiden in Besisahar wordt zeer op prijs gesteld.
We hebben een gigantisch aantal vrouwen in de database . het wordt tijd de resultaten in kaart te brengen,Voorlopig even een mooie zomer voor iedereen .We werken door!!!!We hebben jullie donaties nos steeds hard nodig omdat we voor de operaties moeten betalen. NEpal en Nederland samen op weg naar structureel verandering van onaanvaardbare menselijke omstandigheden van iedereen en vrouwen in het bijzonder.Leve de koning!Gelukkig heeft Henk alles opgenomen zodat ik met gezellige zakdoeken snikkend postkroning kan kijkenVoor het echte leed zijn tranen niet genoeg.Een fijne zomer MaRIET