lesgeven op hoog niveau - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu lesgeven op hoog niveau - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

lesgeven op hoog niveau

Door: mariet

Blijf op de hoogte en volg mariet

22 Maart 2015 | Nepal, Tānsen

okhaldhunga....tussen Jiri en Solokumbu aan de rand van het Evereat gebied op 1860 meter hoogte.is 8 uur rijden van Kathmandu...Sunita en ik met de 4 wheel op weg om voorlichting en praktijklessen te geven op hoog niveau.De mannen hebben we met het medisch team achtergelaten in het chirurgisch kamp.waar alles goed loopt..zelfs de zonnepanelen an ik nu contrleren via mijn telefoon...ehm als er internetmis natuurlijk ne ik heb al vernomen dat de eerste uitval keurig met zonnepanelen en niet met een zaklamp is ogelost. Ondetussen sjoegelen S en ik langs een bloedgevaarlijke weg.D ezijkanten van de berg zijn erg instabiel en menigmaal is er een landverschuiving,Het ziekenhuis is gebed in een bergwand en heeft 43 bedden die in 50 jaar oude barakken zjn ondergebrachtde weg tussen de barakken s niet geplaveis maar gewoon van bergstenen..Er wordt nieuw gebouwd en in een van die geboutjes gaan we lesgeven....Hodpitaal directeur heeft het programma overvol gezet omdat er bijna geen bij en nascholing is en komt.Het Iekenhis heeft een groot gebrek aan personeel en voorzie een groot geied van karge gezondhedszorg...In twee dagen verliezen we drie moedes bij gebrek aan docs en tijd.De patienten wrden te voet door de bergen GEBRACHT F IN EEN JEEP DIE AMBLANCE QRDT GENOEMD MAAR DIE NIETS BEVat dan een bank en een lusom je vast te houden.d
Vanuit 17 dorpen zijn de gezondheidswerkers gekomen, vier vijf uur lopen voor les in preventie en behNDELING en ook weer 4uur terug maar dat belet hen niet m veel plezier te hebben en te genieten van alle kennis en kunde.En de gevolgen van sex is natuurlijk een heikel onderwerp in Nepal waar iedereen net doet of dat niet bestaat. FaMILIES slapen allen tesamen in een bed en daar moet het dan ook gebeuren...Gelukkig dragen de vrouwen geen onderged dus dat is GELUKIG WEL Handig...Menstruatie betekent onrein en dus mogen ze niet koken:-)en moeten in de schuur slapen....ZE MOGEN OOK NIET WORDEN AANGERAAKT EN HET BEGRIP MAANDVERBAND IS niet gekend.Daar moesten ze alles van weten.Moest je nu zo.n inlegkruisje buiten op je broek plakken? of hoe zat dat nu?Tampon. Nog nooit van gehoord. alles b
Werd aandachtig bekeken en goed of afgekeurd.Voorlichting over voor en na d bevalling bllekok nogal moeilijk.3uur lopen om te horn dat je zwanger bent???Maar in twee dagen stierven drie moeders en een kindje en dan zien we weer hoe nodig deze Org en voorlichting is...Gezellig was nTUURLIJK wel dat er twee kindjes in een krakkemikkige couveuse liggen.Mooi toch?Ik moet sturen want de electricitwit valt zo uit. SUNITA en ik slPEN Smen in een bed van 170en everder niks in de kamer. Geen toilet ALS EEN GATJE IN D GROND en geen wRM,koud wATER BEhLVE EEN Hlve emmer.Om 9 uur liggen we onder de deken enpraten wat voor de ratten aan hun nachtelijke dans beginnen...Gegroet alvAST EN BIJ ELECTRICITEIT VERDER?M

• 22 Maart 2015 - 16:01

Fien:

ONGELOOFLIJK!!!!!!!!!!!! Mariet, wij kunnen ons daar geen goede voorstelling van maken.
    Rest mij diep RESPECT voor jullie allen.

Groet fIEN

• 22 Maart 2015 - 17:45

Elly Wahlen:

Dag Mariet en collega's!

Wat een avonturen en wat een ongelofelijk goed werk verrichten jullie daar!
    Ik kan me voorstellen dat de directeur een overvol programma heeft, van jullie kennis en kunde moet natuurlijk gebruik worden gemaakt. Dat zal toch veel voldoening geven.
    Maar ook verdriet en onmacht als er bij zoiets natuurlijks als een bevalling vrouwen en kinderen sterven.
    Nog veel werk te verrichten!

Veel succes met alles en wees voorzichtig!

Lieve groetjes van Elly en Jacques

Tags: sunita en ik