oh oh nepal/altijd wat te doen...of te laten..... - Reisverslag uit Vlijtingen, België van mariet mulders - WaarBenJij.nu oh oh nepal/altijd wat te doen...of te laten..... - Reisverslag uit Vlijtingen, België van mariet mulders - WaarBenJij.nu

oh oh nepal/altijd wat te doen...of te laten.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg mariet

24 April 2011 | België, Vlijtingen

Aan allen ,
Het is waaar...voor het eerst in al die jaren heb ik deze week GEEN tijd en plaats gehad jullie de nieuwsbrief te sturen !!!!!
Deze komt dan nu ook terwijl ik al enkele uren terug ben in Belgie.
Op het laaste moment test Ruud de scanner bij Pie Medical en daar blijkt dat er iets mis is,grondig mis want er gebeurt vanalles behalve scannen...Terwijl de (instap) tijd wegtikt zoeken de mannen naar een oplossing en vinden die in een van de employe,s die memorystick naar een floppy en de floppy naar de scanner en probe stuurt.Weer alles inpakken en wegwezen...Een maal in kathmandu lijkt het busje gammeler dan ooit.het is bloedheet en de smog valt op ons als een doffe deken samen met het eeuwige geluid en kabaal van de stad.
de stad met 1,2 milloen mensen en waarschijn lijk nog eens evenveel op de daken bruist als altijd.Het is als thuiskomen...Ik heb een haat/liefdeverhouding met deze stad.Het maakt me kwaad de tegenstellingen te zien ,maar ook in de kleine hoeken en gaten is de cultuur nergens onzichtbaar en altijd aanwezig.
S,nacht luisterend naar de blaffende honden maak ik in mijn hoofd het programma van deze week .
Ik zal jullie niet vermoeien met de hoeveelheid werk die er ligt,prioriteit heeft de scanner !en zo gaan we maandagmorgen na een zondag vol werk en Dahl Bath,s(RIJST met linzen)in onze auto op weg naar Besisahar.
De M one en ONLY ONe is de autoweg van NEpal.
Vol kuilen en gaten na de winter,met in het ravijn gestortte bussen die daar blijven liggen en met op de achterbank Lucca die nog stil is van de cultuurshock van zaterdagavond.
besisaher Hospital ,algeheel ongeloof ....de kapotte scanner is daar waar WIJ net vadaan komen (7 uur geleden) in Kathmandfu en daar is ook de directeur waarmee ik een afspraak heb!
Dit is echt Nepal.....ook de arts is ëven weg""En aangezien er maar een arts is die keizersnede,s kan doen moeten in dit geval de vrouwen of wachten of naar iets anders uitzien .Een in mijn ogen onacceptabele situatie.
Ruud installeert de scanner DIE HET DOET en bezweert alle onderhoudsmensen er met hun lieftallige vingertjes vanaf te blijven.
iedereen is blij dat we er zijn en nadat de basisdingen zijn besproken maken we de gang naar het HOTEL.Deze keer hebben we een warme douche en een grote spin (CHARLOTTE) in de kamer van Lucca.Deze dame leidt tot grote hilariteit bij de arachnoidale stagiere... en met ware doodverachting gaat Kabita het monster te lijf.
De volgende morgen worden wij gewekt door de Boedhistische tempelbewoners en de hond van Gerhard .Onze huishond uit het kamp die .ïk begrijp er niets van "na al die maanden al weet dat we er zijn!
In het ziekenhuis krijg ik feed back op het kamp...de vrouwen van november wachten al en beginnen deze week aan het oefen/voorlichtingsprogramma.
De vragenlijst aan alle geopereerde vrouwen (ook die van het Amerikaanse kamp) worden klaargemaakt en uitgelegd.
Onze Nepalese fysio begint deze week m et het uitleggen van de (in het Nepalees vertaalde vragen die alleen met ja en nee en VAS scale) kunnen worden beantwoord uit te leggen aan de CMA,s zodat zij de screenin g kunnen doen.
En wij gaan bij gebrek aan dikkedeur maar naar Pokhara voor een rondje roeien en douchen.
terug in Kathmandu komt de Besisahar dd snel opdraven en dan weten we ook meteen waar de andere scanner is.
Door een mistig kathmandu op naar de werkplaats die natuurlijk niets heeft gedaan omdat er niets met de sc is meegekomen en dus niets getest kan worden.
Ruud gaat aan de slag en kabita en ik vetrekken met onze stagiere naar het Pathan hospitaal omdat er een vaccinatie mist.
Dat gaat natuurlijk niet zo snel als bij ons ,maar uiteindelijk na de receptie/betalen /doc/zuster ect zijn we na twee uur.12 euro armer en een gespoten stagiere rijker.9deze vaccinatie kost in Nederland 80 euro!) Lucca ziet meteen een gat in de markt...Misschien moeten we het daar een sover hebben en dan 10 procent van de winst in onze projecten steken .
Lieverds Morgen de rest van de week.Dank aan allen die meedenken.geven en doen van een vermoeide(hahahhaecht waar!) missionaris)Mariet

• 24 April 2011 - 18:07

Denise:

Weer hard gewerkt en veel klaar gekregen.en ja misshien een gat in de markt gevonden.goed gedaan!!!!!