You never walk alone.......... - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu You never walk alone.......... - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

You never walk alone..........

Door: Mariet

Blijf op de hoogte en volg mariet

19 November 2013 | Nepal, Besisahar

Het is dag 8 van de Nepali Bhand .Geen verkeer is mogelijk en dus geen pollutie in de op 3 wereldtop staande stad ter wereld Een prachtige Himalaya range straalt ons tegemoet wanneer we aanvliegen op Kathmandu.Nog nooit in de afgelopen 15 jaar heb ik de Himalaya zo mooi gezien met de Everest als fiere top aan de linker zijde.Zelfs de piloot is enthousiast!En dus vliegen we ,zoals hij zegt;under guidance of seat belts".Dit om te voorkomen dat iedereen naar de linkerkant van het toestel gaat en we sjeef aankomen.
Kathmandu is stil en schoon en leeg .Geweldig!!!Maar vreemd .Het is wat minder thuiskomen nu alle geluiden en de stank zijn weggevallen.We zien veel militairen ,zwaar gewapend ,maar de stad is rustig en geen dreiging voelbaar of zicht baar.
Het hotel is grotendeels leeg en wordt afgeschermd vanaf zonsondergang.
Als we vertrekken naar onze bestemming op dag 10 van de staking zijn er vele maatregelen afgekondigd i.v.m. de verkiezingen van morgen
Lachen wel want niet vlaggen en kreten roepen zijn er twee van.
Wel hebben we politie escorte tot uit de valleien een speciale toestemming om te mogen reizen (special plate) Verder hebben we Rode kruis geplakt op de auto en aangezien er geen verkeer mogelijk is en de grens naar India en Tibet gesloten zijn we in een half uur buiten.
KTm.Bijna dachten we een sneheidsrecord te hebben gehaald maar ,,,,de chauffeur"niet gewend aan snel rijden"heeft dat dus gedaan met de voet op de koppeling en ja.Koppelingsplaten kapot en wij aan de kant van de weg.
Uiteiendelijk gaan Rejina en ik Liften.We houden een busje aan met Oekraïners die ons verzoek inwilligen en ons veilig met bagae afzetten in MUglung,waar we zowaar in ons favoriete restaurent een heerljke Dahl bath (rijst met linzen) kunnen krijgen.Een andere chauffeur(met dank aan Rjeina,s papa) die uit Besisahar komt en ook een plate heeft is bereid om opnieuw naar Besisahar te rijden en zo zijn we zelfs voor donker op de plek.
Alles in orde maar het oplossen van problemen gaat niet zomaar..
Zoals ik al zij zijn er twee kanten..
In Besisahar staat een volledig gevuld operatieprogramma met reeds gescreende vrouwen en hun hoop op een leven dat er wat anders uitzien dan met een lekkend onderkantje.
Journalisten en tv staan op de stoep,het kamp was aangekondigd en bekend na drie jaar.De vrouwen zijn boos en komen verhaal halen .Wij hebben ze iets beloofd en komen onze belofte niet na.Weinig zin om uit teleggen hoe een ander zit want inmiddels is de maatregel(zoals ik al dacht) anders ingevuld...
Het wordt een turbulente verkiezingsdag...Alles is gesloten maar in Besisahar gonst het van bedrijvigheid.Het resultaat is dat morgen een gynaecologe van United Missions to NEpal (Tansen) waarmee ik ooit ben begonnen...komt.Zij reist morgen naar Besisahar en met twee andere chirurgie assistenten waaronder dr Chha(geregistreerd onder gynaeclogie) zullen zij opvangen wat gedaan moet worden.
Zij bljft tien dagen en zo zal ook voor de studenten (Kathmandu Medical institute)voldoende leermomenten in chirurgie zijn om te zien en ervaren hoe uetrine prolapse chirurgie werkt.
Natuurlijk krijgen we niet van die prachtige onderkantjes als voorheen.Maar wat te doen ?
Ruudje is al zwaar aan de slag en het eerste wat vanmorgen gedaan is .is natuurlijk onze overheerlijke warme douche!!!!We moesten wel zelf peotsen en de kakerlakken hadden zich weer meester gemaakt van onze kast maar verder....Rejina is hier maar omdat zij inmiddels is begonnen aan een university studie moet ze voor haar aanwezigheid boeten met een maand de ramen wassen van haar tutor.(middeleeuwse straffen voor ongehoorzaamheid)University Niveau!!!!24 jaar oud!!!Niet te geloven.Sunita doet de polikliniek samen met dr Lomi .
Morgen gaan GErda /Mariet/Rejina en Dinesh terug naar Kathmandu om een voorlichtingscursus te geven..
Alles gaat goed hier .We hebben Gerhards hond nog niet gezien maar we gaan zo snel mogelijk zoeken want vandaag was het niet veilig buiten de compound.Shoba en Nama staan klaar met het team..En zelfs de oxygenconcentrater staan op recovery!!!(Henriette).De ambu bags van Albert Boeke kwamen net op tijd.De oude waren echt kapot.Het voorlichtingmateriaal van Jorik is super geweldig en wordt komende week gebruikt.Sunita en ik hebben de gyn Betadine ingepikt voor het screening kamp,want verleden jaar hadden we niet genoeg handschoenen!!Het gaat ons goed ,we danken eenieder die ons steunt en we hebben internet in onze BIG BUILDING...We gaan ervoor (zoals altijd) en jullie horen van ons!!!Gerda/mariet/ruudje (ons verliefd konijn )rejina Sunita/dinesh

• 19 November 2013 - 20:45

Christien:

Ha Mariet, Ruud en GErda en naturrlijk de nepali,
    grandioos dat jullie nu toch niet voor niks afgereisd zijn en er gynaecologie bedreven kan worden, want niets zo erg als dat mensen het idee hebben dat ze alles voor niets gedaan hebben (screenen etc.) en er dan geen chirurg is! Veel succes en mooie "naadloze" onderkantjes.

groeten en liefs Christien

• 20 November 2013 - 00:18

Henk:

Jullie zijn weer mooi en fijn bezig, ondanks alle handicaps.
    Heel veel suc6 en inspiratie verder!

• 25 November 2013 - 22:07

Hans:

Hoi,

Muppel,

Héél véél succes met al het goede werk, dat jullie allemaal daar in Nepal doen voor de vrouwen !
    Kom ook weer gezond terug.

Chapeau et bisous !!
    Hans.