Nepalezen ,verkiezingen en eigen initiatief - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu Nepalezen ,verkiezingen en eigen initiatief - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

Nepalezen ,verkiezingen en eigen initiatief

Door: Mariet Mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

24 November 2013 | Nepal, Besisahar

Aan iedereen die ons lief is,
Heerlijk terug naar Kathmandu over een A one en only one zonder een enkele Tata .de Grens naar India is nog steeds dicht.In record tempo tot Tibet Guest house en dus plek en plaats voor de voorlichtingsdag morgen in een PRIVE op
gezette kilniek aan de rondweg van KTM
.Nog steeds is de stad schoon en stil en de Himalaya groots zicht baar in de stad .Heel uitzonderlijk!Duidelijk is dat de verkiezingen goed zijn verlopen en de Maoïsten verslagen (16 procent) Het land is in feeststemming .Overal vlaggen en groepen met rode gezichten van de kleurstof.iedereen is blij ...
Maar wij gaan op stap.De kliniek is in eigen initiatief opgezet door de community en 1.5 jaar oud.Geweldig !Mooie fysio (waar wij kantoor gaan houden!) xray.tandarts,kinder poli .kleine chirurgie en betaald door de gezamenlijke community! Alles schoon en mooi.en Natuurlijk betaalbaar voor de mensen in de buurt 250 rps (250 euro) voor consult.
Er komen 78 vrouwen naar het spreekuur We hebben een gynaecologe en twee verpleegkundigen voor de screening.Allen Nepalees en vrijwilligers.en voor de voorlichtingsdag had ik van expresso 100 naaisetjes gekregen maaaaar ik had er maar 70 mee en dat was te weinig.Toen het vragenuurtje was aangebroken werden de dames helemaal jolig en we kregen de meest gekke vragen over wat wel en niet te doen met je echtgenoot....Heel bijzonder.ook voelden ze allemaal bij elkaar naar hun bekkenbodem en er was er zelfs een die in de stad op YOGA!!!! zat en daar een oefening had gekregen die ze met plezier zittend op een tafel wilde demonstreren.
Alles was georganiseerde en betaald! door LIONSCLUB Kathmandu Shangrila .Ja, het wordt nog wat met ons! en onze beide Nepalese teachers kregen nog een toetje van 1000 rps!.Alle adminstatieve beslommeringen in Kathmandu liepen voortreffelijk en saai (papieren had ik per taxi naar plaats bestemming laten brengen en weer terug.,mooi was wel dat ze op het dak van Tibeth Guest House konden worden uitgevoerd.Met zicht op de bergen en een Nepalees theetje.
Bij onze terugkomst in Besisahar werden we begroet door de gynaecologisch chirurge en dat was super.Uit mijn verleden hebben we veel gezamenlijke kennissen zoals Maureen en de Rodgers en haar dochter studeert in Vlissingen!Het programma was al gestart en drie ok ,s gedaan .De dames lagen er al weer fruitig bij en hoefden alleen uit bed te worden getrommeld,
hetgeen altijd enige voeten in aarde heeft want eenmaal gelegen laat de Nepalese vrouw zich gaarne verwennen.
Gerda .Rejina .Sunita en ik kropen onder een handdoek on zicht te hebben op de compu en nog een keer de studiedagen van de studenten te doorlopen....geassisteerd daar een Ruudje die een waslijn ging maken voor niet alleen de was van de zusters maar ook zijn eigen wasje(wie loopt er nou in Nepal in een wit katoenen outfit?).
Vandaag was alles in kannen en kruiken ,maar de sleutel van de kast met folders en t shirts voor de voorlichting zaten in een kast en natuurlijk was een sleutel in KTM en de ander was kwijt.Toen ik uiteindelijk de brand kast had laten openbreken (eitje) bleek dat de kast niet eens van ons was ,maar neergezet tot de door mij bestelde kast geleverd zou worden PFFFFF Echt weer iets voor mij.Tja!!
DE polikliniek is een gekkenbende en die arme dr LOmi die nog nooit zoiets heeft meegemaakt was na een morgen al total loss en riep om Sunita die assisteerde op de operatie kamer en daar flauw viel ,omdat het er zo warm was en ze vergeten had te eten...
We zijn aan operatie 8 ,Niet zo,n mooie onderkantjes als natuurlijk onze mannen ,maar het komt wel goed.
De studenten zijn in aantocht en we zullen zien of we er iets moois van kunnen maken .Om met mijn vriendin Maureen af te sluiten....If you promiss something .you have to keep your promiss! en dat is wat we nu proberen te doen.Het is hier bewolkt maar de Himalaya komt er soms doorheen .De haan die op het menu van gisterenavond stond kraait .Hij heeft het overleefd omdat Gerda geen honger had .Ik te moe was en we geen haan wilden slachten voor 7 personen....
Alles gaat goed /Jullie horen van ons....we staan ons vrouwtje !Mariet

• 24 November 2013 - 11:44

Denise:

Weer goed bezig .ga zo door

• 24 November 2013 - 12:18

Albert Z:

Fijn dat er toch geopereerd wordt. Helaas zonder ons. Ben benieuwd naar de technieken.
    Albert

• 24 November 2013 - 14:07

Christien:

Wauw, goed dat jullie aan de slag zijn kunnen gaan, is dat de gynaecologe waarvoor je salaris uit de 40-jarige pot wou investeren? Prima als je haar daar mee kunt houden!
    Als de onderkantjes nu maar funktioneel zijn?!

groet
    Christien

• 24 November 2013 - 14:07

Christien:

Als de onderkantjes nu maar funktioneel zijn?!

groet
    Christien

• 24 November 2013 - 16:53

Simone:

Hallo Mariet en medehelpers,

Zittend bij mijn open haardje in een regenachtig Houthem besef ik weer eens hoe goed we het hier hebben. Zo te lezen zijn jullie tevreden over de " vernieuwde onderkantjes". Ik hoop dat jullie je andere voorgenomen plannen ook kunnen uitvoeren.
    Leeft de haan inmiddels nog of heeft hij gesmaakt?
    Groetjes, Simone.

• 24 November 2013 - 18:41

Yolanthe:

Heerlijk om je verhalen te lezen, Mariet. Op z'n Nepalees gaat het dus erg goed! Laat de haan kraaien, heerlijk om mee op te staan..........lekker als laatste maaltijd, volgend jaar is er wel weer een nieuw haantje! Veel succes. Groet, Yolanthe

• 25 November 2013 - 16:57

Jacky :

Hallo Mariet,
    Ik vind het fijn dat alles zo goed gaat, alhoewel voor jullie aardig wat te veel werk!
    Veel groeten ,Jacky.

• 26 November 2013 - 14:20

Mariëlle:

Hallo Mariet,
    Jullie smullen misschien van het haantje, wij van jouw verhalen.
    Mooi werk weer wat jullie daar leveren, de dames zullen blij zijn met de nieuwe onderkantjes al dan niet zo mooi gemaakt. Zo te lezen nog bergen werk te verzetten. Hou je taai !!
    Groet aan allen en geniet van de waardering.