Van NED/Nep team naar Nep/Ned team. - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu Van NED/Nep team naar Nep/Ned team. - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

Van NED/Nep team naar Nep/Ned team.

Door: Mariet Mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

04 December 2013 | Nepal, Besisahar

Screening kamp in Arouchor/Nou dat is dus Nepalees wachten....eerst de docs. Gynaecoloog met baby in de jeep.Dan Kinderarts een half uur verder...Dan nog babyvoeding zoeken,Dan weer dit en dan weer dat.baby spuugt al na een half uur de jeep onder.Mooie boel...Enfin het duurde en duurde en net toen we dachten ...dat lukt nooit meer,gingen we rijden.De most dangerous roads of the world gingen onze neus niet voorbij.Mer Rajendra als beginnend chauffeur.Hij had nog nooit een 4 wheel traject gereden was het allemaal nogal spannend .Vier uur later stonden we dan in dorp boven Aruchour onder een prachtige sterrenhemel.en met een eigentijds cafe in Nepalistyle.Iedereen was aan de tato pani (heet water ) zowel letterlijk als figuurlijken dat leidden tot heel wat consternatie.Bij ons waren behalve het Nepalese medische team een aantal journalisten de Himalayan post redacteur,een opperhoofd van het een en ander en de chaimen van LION,s Pokhara en Kathmandu Shangrila.(de sponsors van het screening camp.Gerda ,Sunita en ik werden ondergebracht in het hokje naast de kroeg met de hand aan ene zijde ,DE kat aan de andere en de haan naast ons ..Geen wekker nodig dus.5.30 waren we klaar voor een spectaculaire zonsopgang en de screening dag.
Het werd druk.heel druk 102 vrouwen voor onderzoek ,48 kinderen bij de
kinderarts.40 vrouwen voor pessaria ect .de reguliere arts overspoeld met werk. De vrijwilligersgroep van vrouwen sjokte af en aan en de mannen en reporters zaten zoals gewoonlijk in de zon te niksen tussen de interviews door.
Er werd een kip geregeld voor het nieuwe experiment!BBQ!!!
Een van de heren had ergens gelezen dat deze wijze van eten in Europa vaker plaats vond dus een stukje van de kip werd aan bmboe geregen en op een brandend vuurtje buiten gelegd.(vlees binnen is verboden ) Het resultaat was erg zwart ,dus maar soep gemaakt van de rest.Dat was dus hongerlijden met 20 man....Gelukkig werd de avond opgeluisterd door meiden die kwamen dansen .Lower kaste,normaal niet mogelijk,kan in rajendra,s gebied vrij bewegen en wordt samen met alle anderen gelijk behandeld.Dit keer sliepen we op ons oude kamertje met houten luikjes en de heerlijke geur van de kachel beneden ,want die heeft geen schoorsteen en de rook komt door de kieren langs onze kamer naar buiten.Met z,n drieen op een plankje bleef het wel warm zodat we de trek s.ochtends de berg op naar het dorp iets minder stijf konden afleggen..We spraken over onze maandag aerobic en de inspanning om even naar boven te lopen .Een klimmetje van een uur stijl omhoog over trappen.genoeg oefening voor een dag!Hup in de jeep en off naar Ghorka district.We hebben momenteel een wachtlijst voor de screening van vrouwen in de verafgelegen gebieden...Indien deze vrouwen verdere medische hulp nodig hebben worden ze doorverwezen naar de ziekenhuizen zo dicht bij mogeiljk.Een paar arme en/of moeilijker gevallen gaan naar Besisahar.(twee dagen reizen) Zij moeten wachten op de volgende drie dagen chirurgie,maar dat hebben ze er wel voor over.
We organiseren het nu zo ,zodat eenieder dan toch de hulp krijgt die nodig is en het voorlichtingsprogramma kan worden uitgedragen door en met een Nepalees team.Het Medisch tem (kibderarts com suis ) is overigens ook vrijwilliger en krijgt behalve reis en verblijf niets betaald..
Toch zijn ze er!fantastisch
Was de reis naar Aruchour geen makkie .Het traject naar daurali (3 uur boven Ghorka i)was een ware uitdaging.De weg was regelmatig weg ,halve meter hoog los zand dat op natte plekken verwerd tot een grijze kleverige brij liet zelfs onze neusjes iets witter worden.De weg snel stijgend ,smal langs diepe ravijnen deed de most dangerous eer aan.Bijna op het eindpunt in beginnnende duisternis ging het mis .Een hoge brijachtig natte weg in slip.Een chauffeur in paniek die sper differentieel gebruikte om uit de modder te komen met als resultaat een nog slechtere positie en twee banden op het randjeEind van het liedje...Wij te voet verder .jeep in de prut...niemand die erlangs kon en uiteindelijk werd de jeep s,nachts uitgegraven,vertrok met de ochtendzon naar veiliger oorden en liet ons achterin een nieuw slaapverblijf boven de ruftende os en geiten.
Daurali een prachtig dorp /Geen gas licht of water behalve de dorpsbron.per 10 gezinnen een toilet.Een gat in de grond dertig meter van öns"kamertje,langs de buffalo die er vervaarlijk uitzag.En gerda ervan afzag...om te gaan plassen zodat we met driien eindigeden in het steegje achter de andere dieren.
Het kamp was geweldig geslaagd .ook hiet 100 vrouwen /87 bij de voorlichting in drie sessies.Van de 92 gescreende vrouwen 17 !!!!met derde graad uterine prolaps en bijna 26 met graad een of twee.Niet te geloven.
ook hier ben ik de voorlichting begonnen met de poppen.Succes verzekerd!!!
Bij gebrek aan jeep hadden we de keuze tussen lopen(anderhalve dag) of de bus(eenmaal per dag) Het werd dus de lokale bus.die er net zo gevaarlijk uitzag als hij was en propval met Nepalezen zat .Hrt concept sardines moest worden omgeturnd in Haringen in een ton.Maar dat weerhield ons niet te genieten van het spectaculaire gebeuren van rijden lang ravijnen onder oorverdovende muziek en met ve drie maal zoveel mensen in een bus dan mogelijkerwijze normaal in een bus passen.
Zo kwamen we op tijd in Kathmandu waar Ruudje inmiddels was gearriveerd uit Besisahar..Vandaag begonnen aan de besprekingen bij het hoofdkantoor en met de universiteit en met het ministerie van Volksgezondheid,Dat is natuurlijk niet zo spectaculair maar gezien de snelle ontwikkeling van mn het voorlichtingsprogramma nodig en wenselijk.Het hele project is nu bezet door Nepalezen LIONS club Kathm en Pokahara ondersteunen.....De allerarmste vrouwen krijgen de eerste kans.De Medisch universiteit is super positief over de cursus en heeft ons gevraagd deze voor het komende jaar te continueren als verplichtte
lesstof.Alle apperatuur in Besisahar is gerepareerd inclusief het lekkende dak (we hebben een schildersteam nodig)Gerda is zojuist vertrokken naar Japan,Ruudje koopt zich suf aan mooie dingen met afdingprijsjes en ik...?Ik ga voor de financiele zaken vanavond in conclaaf.Zodat ik morgen in alle rust alles kan afhandelen en inpakken.Ik zie jullie vlug,dank iedereen voor inzet en inbreng..De volgende 20 vrouwen worden vanaf vrijdag geopereerd dor oeen Nepalese gynaecologisch chirurg en begeleid door.
een Nepalese fysiotherapeute.En zo coachen wij (ehem een beetje dan ) en werken de Nepalezen aan een klein beetje hoop in de toekomst.(400 stoelen in de regering van de 500 voor de democraten!!1)
een mooie groet.Ruud/Mariet?Gerda
p.s foutjes te over maar internet is niet betrouwbaar dus ik typ maar door..

• 04 December 2013 - 15:59

Denise Mulders:

Weer genoten van een prachtig verhaal .Het is mooi om te lezen dat deze reis
    Toch Weer meer heeft opgebracht dan dat jullie in het begin verwachtte.

• 04 December 2013 - 16:14

Hans Frissen:

Hoi, Muppel,

Beaucoup de travail, n'est-ce-pas?
    Bien fait, ma petite !!
    Ik wens je een goede terugreis en tot gauw.

Hans.

• 05 December 2013 - 10:08

Simone:

Wat een mens niet allemaal moet meemaken. Het is voor een goed doel, maar als ik je verslagen lees........ Jullie hebben weer veel vrouwen gelukkig gemaakt ( hun mannen denk ik ook!!!!)
    Kom goed thuis.
    Groetjes, Simone.

• 06 December 2013 - 16:51

Moniek :

Het is echt afzien ,maar jullie doen echt goed werk