5 dagen wijzer en een lange weg te gaan.. - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu 5 dagen wijzer en een lange weg te gaan.. - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

5 dagen wijzer en een lange weg te gaan..

Door: Mariet Mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

28 November 2013 | Nepal, Besisahar

gossiebetossie...de haan is toot.En opgegeten door 21 personen.(we hebben dus maar soep gemaakt met een niet nader te omschrijven stukje vlees.maar lekkerwas het wel...Heeel lekker .Ruudje moest de haan killen en gezien zijn niet zo grote ervaring in dit soort bezigheden ,een heel karwei.Meisjes mogen geen dieren doden!Wij blij!
Sunita is flauw gevallen in de operatiekamer nog wel !Daar lag ze dan ...gestrekt op de grond.We moeten nu wat harder werken dan gedacht en dat was kennelijk te veel.Het gaat nu weer goed met haar,maar we zijn wat allerter.20 vrouwen zijn geopereerd en het gaat met allen goed.(afkloppen) De volgende twintig komen over een week.De chirurge kan niet full time komen.Het is wel wennen met een Nepales...Tjonge jonge wat kunnen die schreeuwen zeg.Dat schijnt normaal te zijn ,ik begrijp nu waarom de meisje zo blij waren met onze gentlemen!De ok zien er echter goed uit en de studenten doen de pre en post operatieve zorg uitstekend.
Ze hebben vandaag de 5 e dag cursus afgerond en heel erg hard gestudeerd.Ook hielpen ze met koken en het is aandoenlijk te horen wie en onder welke omstandigheden deze jonge mensen een kans krijgen en benutten om te studeren.De jonge uit mugu is wees en studeerd onder een orphanage stichting uit Oostenrijk.Een anders vader heeft een hypotheek op het huis genomen.Een derde heeft 6 tantes en ooms die tesamen een kans geven.En die kans pakken ze...allemaal.Ze studeren heel hard onder moeilijke omstandigeheden .Niet luisteren is de ramen lappen van de tutor voor een maand.of nog erger ...de toegang tot de colleges wordt ontzegd voor weken .inclusief de tentamens.Het is een spartaanse middeleeuws regime.Kostte dan ook een halve dag om ze interactief te laten leren.Maar eenmaal aan de gang was het dikke pret en veel toegevoegde waarde.
Twee middagen moesten ze naar het dorp met een toneelspel.De eerste keer met de Popekastpoppen van Jacques en Annie(ooit gekregen bij Appie)Dat was enig .Het was een talrijk publiek die de straf van de Goden (uterusprolapse) gebracht via het spel ondersteunde met geroep en gelach.De tweede dag moesten ze toneel spelen en de studenten hadden een micro geregeld .Die micro moest dus tijdens het spel worden doorgegeven en werkte natuurlijk niet altijg..Maar dat mocht de pret niet drukken.Vanmorgen hebben we de medicijene ingepakt die meemoeten naar het binneland waarnaar we dadelijk op weg gaan .3 uur naar Dumre(er is geen auto dus met 21 in een bus voor 13.Dan naar Pokhara 4 uur Dan richting Tansen 54 uur /dan met de jeep omhoog 4 uur en dan nog een klein(hahahaha) stukje lopen en dan zijn we er.Als we terug zijn zal ik weer schrijven en verhalen of het allemaal lukt en hoe.Had ik al gezegd dat de K kat van Moo ook toot is.De zoon van haar didi is nu de anesthesist assistent in Besisaharen alle meisjes van de ok lachen telkens als ik binnekom omdat ze weten dat hij ooit nog op mijn schoot zat als jongetje bij mijn eerste verblijf in Amp Pipal.Ik ga pakken ...een kilootje of 60 Hopelijk zijn er dragers want ik zie mezelf er nog niet mee sjouwen Aan allen een lieve groet van Gerda Ruudje,Sunita,Rejina.Myzelve en 14 studenten die dadelijk ook terug gaan naar de universiteit.

• 28 November 2013 - 17:02

Hans Frissen:

Hé, Muppel,

Goed bezig!!
    Denk je wel een beetje aan je rug, meissie!!
    Hoop, dat je al je doelen, die je je gesteld hebt, zult bereiken.
    We zullen voor je duimen.

Dikke poene, Hans.

• 29 November 2013 - 00:57

Augusta:

Ha Mariet, wat een genot om jouw verhaal weer te lezen! Ik zie t helemaal voor me. Veel succes met de kilometers, wat een trip zeg....... Kus Augusta

• 29 November 2013 - 17:16

Albert 2:

Hallo Mariet,
    Leuk om het verhaal te lezen. Fijn dat er onder de moeilijke omstandigheden toch wat nuttigs gedaan kan worden!

• 29 November 2013 - 22:10

Denise:

Ondanks dat je dacht niet veel te kunnen bereiken is er toch veel bereikt!!!
    Er zijn tot nu toe toch al weer twintig vrouwen geopereerd en de scholing gaat ook door.
    Chapeau voor dit alles!!!!