Gaanenstaanenhoe we uiteindelijk er toch weer kwam - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu Gaanenstaanenhoe we uiteindelijk er toch weer kwam - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

Gaanenstaanenhoe we uiteindelijk er toch weer kwam

Door: Mariet mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

15 Maart 2015 | Nepal, Tānsen

vliegveld Kathmandu......rechts naast de baan ligt het Turkse toestel dat vier dagen geleden een beetje van de baan geschoven is en nu voor een enorme chaos zorgt!Dat zullen we snel genoeg merken!van de luxe van Abu dhabi in de verzengende hitte.stappen we heerlijk ontspannen na15 uur reizen in de bus van het vliegveld om lekkr 100 meter later weer uit te stappen.In de hal staat een tafel met een groot rood kruis en een bordje ...bent u in Afrika geweest dan hier melden.Nu kom ik toevallig net uit Tanzania en dus....Een temperatuurmeter op mijn hoofd.gelukkig meten ze alleen de temp en niet mijn verstandelijke vermogens...een briefje en een invultoestand en ik mag door naar de bagageafdeling.Wij verbazen ons al als de visacontole niets voorstelt maar al gauw weten we waarom! in de bagage hal is het een enorme chaos duizenden koffers liggen door de hele hal verspreid,daartussen bagagekarretjes wel of niet bemand,mensen slapend op de grond tussen al deze toestanden en slechts een band die loopt.Blijkt dat al viervdagen de bagage niet is verwerkt.Twee uur en nogal wat aankondigingen later hebben we drie van de zes tassen en vindt Albert er nog eentje ergens in de hal.Dan robberen om de ontbrekende te registreren en terug te krijgen! komt goed.Dit is Nepal....en tja alle schema.s weer veranderd...Onze lieve schattige nieuwe stichting heeft wel even geen toestemming aan de raad van bestuur van Scheer gevraagd,en ja dat mag natuurlijk niet in de hiërarchie.We besluiten om Scheer af te blazen...d'r Kuju decaan van Kusm wil ons wel hebben .We gaan naar Besisahar met een jeep.Frans Roumen onze nieuweling begrijpt nog niet helemaal hoe schema,s drie keer in een paar uur kunnen veranderen,we denken maar dat het een mooie flexibiliteits training is voor zij reis met 26heerlijke tieners verderop in dit jaar.De jeep is wat krap voor ons ,maar niet voor Nepalies .8 man in een jeep van 6 is ok ...bagage erop en hoppa.Besisahar hospitaal is leeg,raar maar waar.Later horen we pas dat de halve staf ergens in de bergen zit om vrouwen te screenen voor operaties.Ehm screenen .We blijven maar 5 dagen om de cursus van de Bachelor fysio,s te doen die uit Kwthmandu komen om een operatie te zien of mee toemaken!
mooi niet dus .De manne zijn nogal repeterend over de power Point die ze moeten geven.en de zelfstandige crew van onze stichting begint op Nepalese wijze pas om 10 uur s,avonds aan voordrachten ende rest van het verhaal Onze 105kg bagage is ergens verdwenen en iet meer gezien.de memorysticks zijn kwijt....er is geen internet...maar als we op de zondagmorgen het ziekenhuis betreden zijn we meteen helemaal wakker omdat het ziekenhuis in rep en roer is .alweer een bus in het ravijn....De wegen in napel zijn erg gevaarlijk...en zeker de A1 en wat wij noemen de onlynone.Het is een zogenaamde auto weg ,tweebaans zonder berm of strepen en vaak zelfs zonder asfalt of wat dies meer zij.India vrachtwagens denderen over deze weg kamikaze inhaal manoeuvres zijn niet van de lucht...Langs de kant van de weg de ongelukken ,vrachtwagens, bussen verongelukt en achtergelaten....Nu s op debet achte Besisahr het busje met werkers aan de brug verongelukt.De studenten moeten starten,de chirurgen willen beginnen.de vrouwen wachten,maar de slachtoffers worden aangereden in jeeps in het dorp ter beschikking voor toeristen.Besisahr ligt aan de beginplaats van de Anapurnacircle..geen toerist die vandaag nog wegkomt dus...niet dat er veel zijn.maar toch.Algouw iggen de gangen vol met gewonden.Zitten de studenten op de plek en wordt op het grasveld voor ons een soort helicopterplaats gecreëerd.Onze onderhoudsman ,normaal nooit te beroerd om te bewegen?..wappert met een rede vlag(de laatste maoistenresten)om de helicopter te laten landen.Drie heli.s en een dode en vier emercencies later kunnen we door met het programma.En dan breekt de hel los ,want behalve het ongeluk is dus het halve ziekenhuis vol met wachtende vrouwen die staan te wachten op hun Beurt.Ondertussen proberen we de studenten een schema aan te bieden...Frans start voortijdig met birthcontrol programma en zij memoryspel slaat zeer aan .Als de meetbaarheis van de verzakking naar voren komt blijkt dat onze volwassen studenten niet weten wat een maagdenvlies is!!!!Hilariteit alom als we uiteindelijk duidelijk maken waar het over gaat!,.Albert geeft een voordracht over surgeytechniques .een paar wenkbrauwen tot de kruin van de studenten,maar in de loop van de dag ging het beter.Gerhard had al s.ochtend een ware marathon gelopen achter D'r Binod,Frans,Dinesh aan over de swingend bridge.een ware manifestatie van zij snelle geest. Nu moest hij ook nog assisteren in oud.De polikliniek zat bommetje vol en de mannetje begonnen dan maar aan de eerste operatie.Maorgen meer.we zijn in mongolian hotel (zonder water overigens)De tanks zijn leeggelopen en warm of koud water is niet mogelijk.Iedereen krijgt een flesje water en moet het daarmee doen voor de nacht ,We hopen dat niemand buikloop krijgt!We zij gezond ,alles gaat goed.Frans oefent in nonperfectie en flexibiliteit.Hij vindt Imke steeds leuker?Na mij natuurlijk....Albert tart de ramp scenarioinvuling van zijn liefste...Grhard heeft nog steeds geen zielig hondje nog een half DoD geit gevonden maar zorgt behalve voor de assistentie van Mariet in de cursus voor inspiratie op zowel planten als kookgebied dus het gaat ons goed.Ons team Cure and care struikelt lekker over hun gebrek aan organisatie maar doet het niet slecht.denk aan ons ,steun ons in wat we doen.ik kom terug bij jullie .mede namens Albert Gerhard Frans en mijzelve

• 15 Maart 2015 - 15:17

Fien En Willy:

Hallo Mariet en collega´s,

Wat een verslag!!!! Geweldig hoe en wat jullie allemaal doen.
    Dat kan alleen maar puur zijn voor de medemens.
    Vooral doorgaan.......
    Groet van ons

• 15 Maart 2015 - 15:32

Anneke En Henk Hasnowak:

Lief team.
    Ongetwijfeld is de situatie weer zéér spannend en chaotisch.Hier in Nederland maken ze zich heel druk over de aankomende verkiezingen die a.s.woensdag plaatsvinden.
    Ook heeft de Raad van State definitief de goedkeuring gegeven met de aanleg van de buitenring(provinciale weg).
    Het positieve van jullie expeditie is dat er weer een aantal dames overgelukkig zullen zijn, ná de operatie!!!Chapeaux!!!!
    Jullie problemen zijn natuurlijk groot ,maar in Brazilie is vanmorgen een bus met 49 personen in een ravijn gestort, géén overlevenden en géén functionerende remmen.
    Tefaf is weer geopend en de rijken der aarde vergapen zich weer aan schilderijtjes.
    Ze moesten eens bij jullie een kijkje komen nemen !
    Verder denk ik dat er veel mooie bloemen zullen zijn in dit seizoen en denk er nog maar eens aan om het vervoer(van de exotische plantjes) in lege flesjes mee terug te nemen.
    Veel sterkte gewenst voor de aankomende 7 dagen en hopelijk gezond weer naar huis.
    Donana en wijnvriend Henk.

• 15 Maart 2015 - 17:21

Niek Van Haaster:

Mariet,

Wat een ervaringen, maar ik heb begrepen dat Nepal voor jou geen onbekend land is en dan denk ik dat je dit soort verrassingen wel gewend bent? Of went dat nooit en blijft het iedere keer spannend? Het is in ieder geval geen vakantiereisje en ik hoop dat jullie het doel van jullie reis weer een bevestiging wordt van hetgeen jullie voor ogen hebben. In ieder geval heel veel succes.
    Groeten,

Niek.

• 15 Maart 2015 - 18:46

Gerry De Boer:

wat een verhaal!!ook namens Leon wens ik jullie allen heel veel succes toe,groetjes gerry de boer-maenen

• 15 Maart 2015 - 19:15

Marij Leenders :

Hoi mariet
    Wat een verhaal,krijg onder het lezen Spaans benouwd ,vind het wel super wat jullie daar doen,
    Zorg goed voor jezelf en ik hoop dat het verder op rolletjes loopt
    Groetjes marij

• 15 Maart 2015 - 19:38

Gerda:

Hallo,
    Wat een heerlijke Nepalese toestanden;Iedere keer als je denkt dat je het gehad hebt,kan het nog erger.
    Ha,ha doe iedereen de groetjes van mij ,ook de Nepalese mensen waar ik zo dikwijls mee heb samengewerkt.Hou U gezond en flexibel.
    Gerda

• 16 Maart 2015 - 18:18

Denise:

Aan allemaal!!!
    Alweer goed bezig en dat chaotische maakt het voor ons alleen maar spannender.
    Hopelijk kunnen jullie alles realiseren wat jullie op het lijsje staat.
    Wij wensen jullie vanuit Roermond veeeeeel succes !!!!
    mart en Denise

• 16 Maart 2015 - 23:51

Jacques:

Om jullie doelen in deze moeilijke en onvoorziene omstandigheden te bereiken is heel wat durf en doorzettingsvermogen nodig. Chapeau ! Met respect hebben we jullie belevenissen gelezen !
    Veel succes verder in jullie werk.
    Jacques en Elly

• 18 Maart 2015 - 00:55

Christien:

Ik heb door de jaren heen de "chaos" redelijk gevolgd in jouw berichten, zelfs toen je nog geen europees toetsenbord had! Lijkt het dit keer nog erger dan gebruikelijk?? Veel succes met de (dacht jij dat het geregeld was) met de ervaringen onder neiuwe organisatie. Denk dat je toch maar wat talent met ervaring -jij dus- er op los moet laten? Christien

• 18 Maart 2015 - 14:09

Carl:

Mariet en Collega's

Wat een reisverslag geweldig wat een doorzettingsvermogen moeten jullie hebben voor de juiste mensen te bereiken. CHAPEAU.
    Veer weure al ongeduldig es veer 'n haaf eurke op d'n doktor mote wachte.
    Komp essebleef gezoond trök.

De kopleminte vaan
    Carl