teach and travel -op alles voorbereid - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu teach and travel -op alles voorbereid - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

teach and travel -op alles voorbereid

Door: Mariet Mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

01 Maart 2015 | Nepal, Tānsen

Denkt iedereen dat we al op weg zijn naar Nepal.Niets is minder waar.Nu onze Nepali stichting ZELF een en ander moet organiseren wordt het dubbel spannend of er wel IETS georganiseerd is !Na een aanvankelijk voortvarend klaargestoomde flyer over de tweedaagse workshop surgery techniques ...doodse stilte.
Tja .Misschien een stapje te vlug om gynaecologen en medisch studenten te laten betalen voor een workshop?
Nepali artsen zijn vaak heel vol van hun status en usance is dat ZIJ zich Laten betalen om naar een symposium of congres te komen.....
De ''ontwikkelingswerkers willen graag zo goed doen dat zij niet weten dat in de achterban artsen worden betaald om deel te nemen aan de "kennisoverdracht"'
Maar waar onze stichting stoicijns eigenwijs is en blijft heeft de Nepal Cure and Care onze visie overgenomen en wij zijn van mening dat je de kennis NIET cadeau hoeft te krijgen.Je mag er best iets voor over hebben.Dus betalen om te komen(niet veel hoor!) en geen certificaat als niet ALLE uren worden gevolgd.
Ondertussen .is Sunita samen met Rejina en onze nieuwe fysio Lata op weg naar de Chinese grens waar 6 maanden geleden een grote aardverschuiving was met vele doden.De sociale werkers in het gebied hebben gevraagd voor een screening kamp omdat er echt geen geld meer is voor de vrouwen om naar Kathmandu te komen om zich te laten onderzoeken.
En ja.de eerste spontane geste is gedaan :Het Scheer hospital dat ons heeft gevraagd voor de workshop heeft na overleg met de directie ook aangeboden aan onze Nepali Stichting de operaties noodzakelijk vanuit deze Chinese grens screening te doen én te vergoeden.
Daaruit blijkt respect voor CARE and CURE en indirect voor wat wij doen.
Na twee weken wachten was er nog niet één inschrijving.
Bijna was ik al wanhopig en had de logeerkamerstapels gereduceerd tot nul toen Dr Binod even tussen neus en lippen (na drie dagen stroomonderbreking) meldde dat de workshop VOL zit.
En dat ze zich ook maar de vrijheid hebben genomen om te kijken of de verpleegkundigen/Verloskundigen ook nog een graantje kunnen meepikken.
Oeps.Alles weer omgooien.Ik weet beter dan me druk te maken en ik moet het allemaal nog zien ,maar in ieder geval is het verzamelen van alle materialen begonnen.
Deze week zijn de eerste 13 Bachelor Fysio,s in Nepal beedigd ,een groots moment want elk van hen heb ik door de jaren mee zien groeien in de ontwikkeling van de fysiotherapie in Nepal.Van certificated tot University Bachelor.Groots.De nieuwe 4e jaars .Ja Nepal kent nog een klassensysteem !Moeten hun blok pelvic floor nog doen en wel bij ONS.
Het was gelukkig aan mij om de plaats te kiezen oftewel ,ik heb gewoon medegedeeld dat het ons ziekenhuis in Besisahar zou worden en dus verwachten we vanaf 15 maart de 4e jaars Bachelor s in Besisahar voor het blok Woman Health.
Albert,Gerhard en nu als nieuweling Frans Roumen .zullen de aangeboden operaties doen onder leiding van DR Binod en hun technieken demonstreren of aan leren aan de aanwezige gynaecoloog. en met leertoezicht van de fysio.s in spe.
Voor het eerst heeft Dinesh chataut de leiding over de cursus studenten en Lata over de pre en post surgery care.
Ikzelf zal doceren en dit zal in het teken staan van het aanleren van leertechnieken aan onze vaste staf van CARE en CURE.
We gaan wel weer zien in hoeverre alles volgens de geplande paden loopt...
In ieder geval heb ik deze keer ervoor gezorgd dat ik tamponnetjes(voor de uitleg van hygiëne bij de menstruele cyclus) bij me heb .Laatste keer hebben Gerda en ik de halve toeristenbuurt afgelopen voor tampons .Geen van de studenten die allen boven de 20 jaar zijn had ooit een tampon gezien.Geen van de meiden er ooit een gebruikt !Hetzelfde gold voor de condooms die nota bene gratis verkrijgbaar zijn in ons ziekenhuis,maar van de studenten is niemand gehuwd en voorhuwelijkse gemeenschap is er niet bij !Niet te geloven in 2015!
In ieder geval gaan we er weer helemaal voor en hopen een mooi extra te kunnen toevoegen aan alles wat we reeds hebben bereikt.
De betaling van een gedeelte van onze operaties door de overheid is een van de mooie punten. Onze nieuwe operatielamp een tweede. Als het goed is komt deze week de nieuwe sterilisator en als het een beetje meezit kunnen we na dit bezoek een tweedehands operatietafel bestellen.
Blijf ons volgen .Vanaf volgende week schrijf ik jullie over ons wel en wee...groetjes alvast mede namens Gerhard Albert Frans en het team van CARE and CURE NEPAL...Mariet

• 01 Maart 2015 - 15:48

Anneke En Henk Has:

Lief en flexibel team.
    Wij hopen van harte dat het allemaal naar wens gaat verlopen ,maar niet alles in het leven gaat zoals je graag hebt.
    Door het nemen van hindernissen word je wél sterker én gemotiveerder om dit alles te kunnen doen.
    Laat jullie in ieder geval niet ondersneeuwen door de Nepali,s maar zoals ik lees ,komt dit wel goed.
    In ieder geval wensen wij jullie weer veel sterkte en organisatietalent toe en bovenal,BLIIJF OPTIMISTISCH.
    Samenwerken met zo,n uitgelezen en kundig team MOET goed gaan.
    Goede reis en nogmaals veel succes.
    Anneke,spaanse vriendin van Gerardo en Henk,wijngenieter van Gerhard.

• 01 Maart 2015 - 17:49

Denise:

Zo dat gaat weer een mooie reis worden met veel nieuwe ontwikkelingen.
    Ik wens jullie veel succes!!!
    Denise

• 01 Maart 2015 - 22:15

Christien:

Ha Mariet,

je moet welhaast van elastiek zijn (van lijf en geest) om deze nepalese "wijze" te volgen. Weer veel succes!
    Christien

• 03 Maart 2015 - 18:16

Fons:

Komt ongetwijfeld goed. Succes!