thuiswerken en resultaat oogsten - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu thuiswerken en resultaat oogsten - Reisverslag uit Besisahar, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

thuiswerken en resultaat oogsten

Door: mariet mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

26 April 2013 | Nepal, Besisahar

Grappig hoe de communicatie in de wereld leidt tot een heel ander werk perspectief.
Niet langer met het rugzakje tot daar en fysieke aanwezigheid vereist om de zaken af te handelen..Na december is in Nepal alles zijn weg gegaan .
En ik zat thuis en keek toe....hoe langzaam de solarinstallatie op het ziekenhuis zijn voltooing naderde.Nou ja tenminste als er internetverbinding was...Je kunt natuurlijk niet verwachten dat er alles smoothie verloopt.
De zonnepanelen zitten erop de installatie doet het.Geen zaklampjes meer (hoop ik) Nu nog de combinatie van generator en solar en als de regering dan nog wat electriciteit geeft hebben we midden in Nepal ALTIJD een lichtje in de duisternis....
Onze Nepalese Rejina heeft fantastisch werk geleverd en buiten haar taak als cursuscoordinator heeft zij al die maanden gezorgd dat er op tijd aan de (technische) bel werd getrokken in Besisahar.
Na december is ook in Mugu veel gebeurd....uitzichtsloos leek het ,Niet aan beginnen dachten wij ,maar het bleek verbazingwekkend snel geregeld kunnen worden toen er een weg werd geshuffeld naar boven (soms berijdbaar met 4 wheel /soms niet) Maar het idee was geboren dat Mugu bereikbaar was en de ministerpresident ging...en kwam aan !Meer geluk dan wijsheid....maar het hielp bij de aanvraag bij instantie s om Nepalese en expatriot hulp te krijgen bij het opzetten van daadwerkelijke structuur.
poetsers maakten de operatiekamer schoon.Brrrrrrattenkeutels overal.Een gynaecoloog kwam ,een anesthesist volgde en een verpleegkundige nam een contract voor een jaar...De cursisten vanhet eerste uur (wat waren ze negatief over pre en post natale care)maken nu gebruik van hun kennis opgedaan bij Rejina en het voorstel om een keer per week bij elkaar te komen met de vrouwen is niet alleen gestart door de vrouwen zelf ,maar loopt .
Geboorte beperking en overleven en gezond geboren worden is opeens een mogelijkheid.
Wat zou ik graag gaan kijken,maar helaas ontbreekt nu tijd ....

Ik kopieer de mail die vandaag kwam....van MUGU
Many thanks for the money transfer we did receive it.

Mugu now has three expats in the hospital one gynae surgeon one anaesthetist and one nurse they will set and for C section and other ladies surgical needs please pray for them it is not easy as you know.

Geweldig!!!
Nu staan de tassen klaar om te gaan.
Nieuwe pre en post natale cursussen zijn aangevraagd en gehonoreerd en deze week zullen we het komende kamp en de toekomstige strategie bespreken.
langzaam doet het Nepalese team zijn werk.onze gynaecologen zullen behalve opereren ok gaan opleiden .Idem voor de anesthesist. En gerda en ik zullen de coordinatie van de voorlichtings campagne begeleiden .
Daar ga ik...
Ik hou jullie op de hoogte van de spannende en echt Nepalese verwikkelingen,want het zou saai zijn als het allemaal Europees soepeltjes verliep...Geniet van jullie nieuwe koning....,Misschien moeten we hem een vakantiehuis in de HImalaya laten bouwen.
Dat is toch niet een beetje dom ......

• 26 April 2013 - 18:46

Denise:

mariet
    Wij wensen jou een goede reis!!!
    Weer op weg naar een nieuwe uitdaging.
    Een goede coordinatie is het halve werk!!!
    We will pray!!!

• 27 April 2013 - 09:49

Simone:

Hallo Mariet en de rest van de ploeg,
    Heel veel succes. Ik hoop dat jullie weer goede resultaten zullen bereiken. Sterkte ermee.
    Groetjes, Simone.

• 28 April 2013 - 12:50

Chris:

Hallo mariet en gerda,
    Veel succes met jullie volgende project!!
    Have fun en make it happen!
    Tot snel
    Groetjes chris

• 29 April 2013 - 11:00

Ine Houben:

Hallo Mariet,
    Dank voor je bericht. Heel veel succes met alles waar je nu mee bezig bent. Ook voor degenen die met je mee zijn gereisd. Geweldig dat jullie, langzaam maar zeker, vooruitgang boeken. Nog veel plezier. We denken aan jullie en wensen jullie het allerbeste. Tot gauw. Een hartelijke groet van Peter en Ine.

• 02 Mei 2013 - 17:08

Henk:

Weer een mooi enthousiast bericht. Fijn hoe jullie en zij daar bezig zijn.
    Jullie heel veel suc6 en werkplezier toegewenst!