van enthousiasme en inzet,we must continue.. - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu van enthousiasme en inzet,we must continue.. - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van mariet mulders - WaarBenJij.nu

van enthousiasme en inzet,we must continue..

Door: Mariet Mulders

Blijf op de hoogte en volg mariet

23 Augustus 2014 | Nepal, Tānsen

Waar waren we?.......Besisahar, de teller bleef staan op 147 vrouwen....gelukkig maar want echt meer hadden we toch niet kunnen doen. Als afsluiting hebben de heren doctoren nog even Henks teen ontdaan van een hoop lekkere pus en een rand eelt. Ze zijn er zelf trots op ! Savanna is erg onder de indruk van de operatietechniek van Albert .Zo een mooi onderkantje heeft ze nog nooit gezien en ook de techniek was haar onbekend. Kijk daar was het nu om te doen! Intussen ren ik van hut naar her om verschillende zaken te regelen. De analyzer op het lab doet het(Mart) de pulsoxy is in orde en de paar patienten die onze orthopaed gezien wil hebben zijn geadviseerd. De afspraak is dat als hij gecompilceerde fysio advies wil hebben van nu af aan belt naar Dinesh en mailed naar mij, want dat elleboogje was toch niet helemaal goed behandeld .Geeft niet ,als hij bereid is te luisteren komt ook dat wel goed. Terug in het Mongolian .ons hotel uit de begintijd !!!De de kip(een haan was niet voorhanden) is een lekkernij.De eigenaren hadden op Sunita en mijn verzoek het hotel gepoetst vóór onze komst ,al hadden ze wel wat bezwaar tegen de door ons gevraagde warm water want wie wil er nou warm water in de moesson als het buiten 25 graden is? Dat kunnen alleen maar WITTEN/Bedheshies willen!!
Om vijf uur s.ochtends wakker voor de hight way to Kathmandu .Een goede keuze blijkt want we kunnen zo doorrijden. Beetje verbaasd omdat er bijna geen Tata.(vrachtauto.s) uit India zijn .Later pas horen we dat de weg naar Tansen en India helemaal geblokkeerd is en aan de andere kant heel veel auto.s staan! Hebben wij geluk. Op de auto baan ligt een mens .Iedereen rijdt er mooi omheen .Overal staan chauffeurs en wassen zichzelf ,hun was en hun auto in het water dat van de bergen stroomt Het regent niet meer en zo kunnen we fijn in de auto alle resterende zaken bespreken voor morgen de opening is van het KANTOOR/PRAKTIJK Care and Cure Nepal. Eerst even winkelen, dan douchen en dan de eerste avond zonder van alles en nog wat.
Zitten aan het ontbijt als we toch nog voor de opening in Duhlikhel eerst naar Rajendra(bankman) kantoor moeten. Wat een gebouw.,als dat maar goed gaat !.""ons""kantoor ligt in de medische universiteitsstad van Nepal .(duhlikhel) Voorlopig wordt vanuit hier bestuurd. Screening /voorlichting teaching en doorverwijzing moeten uiteindelijk allemaal vanuit hier geschieden .De groep bestaat uit12 vrijwilligers, allemaal opgeleid in een gezondheids gebied...
Ze hebben keihard gewerkt om te poetsen te naaien te verven en het is echt een mooi ketoortje. Savanna ,haar echtgenoot(directeur van Tansen Hospitaal .Henk /de docs iedereen is er en als kersje op de taart komt de uitslag van DINESH binnen. WE hebben de eerste in Nepal afgestudeerde Fysiotherapeut (de afstudeerstage is niet meer bepalend, ik denk dat dat gewoon gratis arbeidskracht in het Universiteitsziekenhuis is)Hoera.
gelukkig krijgen we een heerlijke Dahl Bath met te weinig borden .....en een nogal wazige preek over hoe het allemaal moet lopen. Ehhhm misschien toch nog even coachen bij een gedegen business plan ?
En over business gesproken. Zo vliegen we luxe naar huis want we worden ge upgrade en slapen heerlijk in een vliegtuigbedje.
Jullie horen van ons ,wij danken allen die ons helpt en we blijven vertrouwen op jullie ondersteuning ,nu we met CARE and CURE een daadwerkelijke doorbraak hebben gerealiseerd willen we de hulp en ondersteuning ook stabiliseren .We gaan voor een mooier leven en gezondheid voor de vrouwen in Nepal ,want gezonde vrouwen maken mooie kindjes en goede gezinnen. preventief kan veel gedaan worden.Dank jullie Mariet

• 23 Augustus 2014 - 13:59

Denise:

Zo dat hebben julli weer fantstisch gedaan .
    Jullie ook bedankt voor jullie inzet want die is grooooots!!!!

• 24 Augustus 2014 - 10:20

Simone:

Ze mogen je met je medewerkers wel onderhand ereburgers maken. Natuurlijk alleen als dat wat oplevert!
    Geweldig wat jullie voor elkaar krijgen. Ik doe mijn pet af voor jullie allemaal.
    Groetjes en een dikke kus op Henk zijn dikke teen.
    Simone.

• 25 Augustus 2014 - 22:28

Ineke & Henk:

Weer een mooi en indrukwekkend verslag.
    Jullie doen het weer netjes zo met elkaar, houden zo, suc6 verder!